خط آهن خواف-هرات زمینه‌ساز توسعه صادرات مواد معدنی افغانستان است

رییس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی گفت: راه‌اندازی خط آهن خواف - هرات زمینه‌ساز توسعه صادرات افغانستان به دیگر کشورها از جمله صادرات مواد معدنی به ایران و یا بنادر تجاری در جنوب این کشور است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، حاج بشیر احمد اربابی افزود: افغانستان حدود ۳۰۰ معدن بکر و دست نخورده دارد که معادن سنگ آهن و ذغال سنگ از آن جمله اند.

این فعال اقتصادی افغانستانی بیان داشت: از طرفی این خط آهن دسترسی ارتباطی تجار افغانستانی به بندر چابهار ایران را نیز فراهم می کند و از این پس تجار افغانستانی می توانند کالاهای مورد نیاز را با قطار از بندر چابهار به هرات منتقل کنند.

وی گفت: راه آهن خواف هرات تجارت، صادرات و حمل و نقل بین دو کشور را رونق خواهد داد و مسیری ارتباطی بین ایران و چین از طریق این خط آهن برقرار می‌شود.

اربابی بیان داشت: کالای چینی از مرزهای شمالی افغانستان تا ایستگاه راه آهن روزنک در هرات منتقل شده و سپس از طریق ریل کالا با خط آهن سراسری ایران به مقاصد مختلف در ایران و بنادر و مرزهای مختلف منتقل می شود.

این تاجر افغانستانی خاطر نشان کرد: پس از نابسامانی‌های ناشی از تغییر حکومت در افغانستان اکنون فعالیت های اقتصادی در حال بهبود است و تجار افغانستانی در حوزه حمل و نقل، بازرگانی، کشاورزی، صنعت ومعدن، هتلداری، پتروشیمی و سوخت فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه تجار افغانستانی بخشی از صادرات کالا از ایران به افغانستان را انجام می دهند، گفت: در ماه های اخیر فعالیت های تجاری بیشتر در حوزه صادرات کالا به افغانستان، تجارت سوخت و مقداری نیز هتلداری اتباع افغانستانی در خراسان رضوی رونق گرفته است.

رییس انجمن فعالان اقتصادی افغانستان در خراسان رضوی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۵۰ تاجر و فعال اقتصادی عضو این انجمن هستند و در مجموع می توان گفت اتباع افغانستانی با ثبت رسمی حدود هزار و ۶۰۰ شرکت در زمینه های مختلف تجاری و خدماتی در استان، جمعیت فعالان اقتصادی برابر با ۱۶ هزار نفر را تشکیل می دهند.

خط آهن خواف-هرات مشتمل بر مسیری از ایستگاه راه آهن روزنک استان هرات تا خواف آذر ماه ۱۳۹۹ راه اندازی شد اما پس از روی کار آمدن طالبان در سال ۱۴۰۰ تجهیزات ایستگاه ها تخریب و فعالیت این مسیر ریلی متوقف شد تا اینکه هفته گذشته فعالیت دوباره این خط آهن در مسیر یاد شده برقرار شد.

کد خبر 65138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =