بازار صرفه‌جویی انرژی را نمی‌توان دستوری پیش برد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری گفت: بازار صرفه‌جویی انرژی را نمی‌توان دستوری پیش برد و باید دولت و حاکمیت بهینه‌سازی مصرف را از خود شروع کند.

به گزارش اگزیم نیوز، «روح الله دهقانی فیروزآبادی»روز دوشنبه در افتتاحیه رویداد نوآوری بهره‌وری انرژی، اظهار داشت: پیش از اینکه به توسعه و سرمایه‌گذاری بپردازیم باید مانع هدررفت‌ انرژی در کشور شویم و عوامل موثر در رشد بهره‌وری را بررسی کنیم.

وی بیان کرد: مصرف انرژی در دنیا به صورت روز افزون افزایش می‌یابد و مصرف انرژی از جهاتی به معنای پیشرفت، افزایش تولید و رفاه در جامعه است در این شرایط باید سرمایه‌گذاری کنیم و به صورت بهره‌وری از انرژی ها استفاده کنیم.

دهقانی فیروزآبادی گفت: در کشور ما ۳۰ درصد مصرف انرژی و آب مربوط به مصارف خانگی است، بنابراین به جای اینکه نیروگاه تاسیس کنیم باید سرمایه کشور را صرف افزایش بهره‌وری کنیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری تاکید کرد: بازار صرفه‌جویی انرژی را نمی‌توان دستوری پیش برد و در مدل‌های جدید باید به فکر افرادی باشیم که از یارانه انرژی منتفع می‌شوند تا طرح‌ها مدل‌های ما موفقیت آمیز باشد.

وی بیان کرد: قوانین خوبی در خصوص استفاده از انرژی و بهره‌وری داریم، اما این قوانین ضمانت اجرایی ندارند و باید بازنگری شود.

دهقانی فیروزآبادی اظهار داشت: در بهره‌وری انرژی باید توجه داشته باشیم که در صنعت انرژی از منظر تولید، توزیع سنتی هستیم و باید این صنعت را به‌روزرسانی کنیم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: در بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری دولت و حاکمیت باید از خود شروتع کند و شروع کردن با نرخ حامل‌های انرژی اشتباه است و در دنیا نیز یارانه را به مصرف‌کننده نهایی می‌دهند چرا که وقتی یارانه به تولیدکننده می‌دیهم فساد در جامعه افزایش می‌یابد.

وی در حاشیه این مراسم نیز درباره اقدامات معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ارتقای بهره‌وری در کشور، گفت: دو موضوع در دستور کار ماست یکی کمک اندیشمندان و نخبگان حوزه انرژی برای اصلاح و ارتقای قوانین است و معتقدم برای ارتقای بهره‌وری اولین موضوع حکمرانی دانش بنیان باید مورد توجه قرار گیرد زیرا یکی از ارکان بهره‌وری دانش بنیان شدن اقتصاد است.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: موضوع دیگر استفاده از ظرفیت قانون جهش است برای اینکه صنعت کشور را با استفاده از دانش و فناوری روز و با انرژی و نیروی انسانی کمتر ارتقای بهره ‌وری دهیم و در هرکدام از اینها موفق باشیم نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

کد خبر 65181

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =