بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را ۸.۵ درصد افزایش داد

بانک مرکزی روسیه با اشاره به افزایش خطرهای تورمی در افق کوتاه مدت، نرخ بهره اصلی خود را بیش از حد انتظار و به اندازه ۱۰۰ واحد افزایش داد و به ۸.۵ درصد رساند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، بانک مرکزی روسیه روز جمعه نرخ بهره اصلی خود را بیش از حد انتظار و به اندازه ۱۰۰ واحد افزایش داد و به ۸.۵ درصد رساند.

به این ترتیب هزینه استقراض بانکی در روسیه در شرایطی که کاهش ارزش روبل باعث افزایش فشارهای تورمی ناشی از بازار کار فشرده و بالا بودن تقاضای مصرف کننده شده است، افزایش پیدا کرد.

این اولین باری است که بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را طی یک سال گذشته افزایش داده است. پیش از این روسیه در ماه فوریه و با آغاز جنگ اوکراین سال گذشته نرخ بهره خود را به ۲۰ درصد کاهش داده بود. آخرین کاهش نرخ بهره در روسیه در ماه سپتامبر رخ داد و نرخ بهره به ۷.۵ درصد رسید.

بانک مرکزی روسیه در بیانیه‌ای درباره تصمیم به افزایش ناگهانی نرخ بهره اعلام کرد خطرهای تورمی در افق کوتاه مدت رو به افزایش گذاشته‌اند. افزایش تقاضای داخلی از ظرفیت تولید فراتر رفته است و کاهش منابع کاری هم بر این وضعیت تاثیر منفی داشته است. این وضعیت به خودی خود فشارهای تورمی را تقویت می‌کرد درحالی که کاهش ارزش روبل در سال جاری خطرات تورمی به به شکلی قابل توجه تشدید می‌کند.

بانک مرکزی روسیه همچنین پیش‌بینی تورم پایان سال را از ۴.۵ تا ۶.۵ درصد به ۵ تا ۶.۵ درصد افزایش داد و اعلام کرد احتمال افزایش بیشتر نرخ بهره در نشست‌های آتی این بانک وجود خواهد داشت.

تصمیم بانک مرکزی روسیه باعث شگفتی تحلیلگران اقتصادی شده است زیرا بسیاری از این تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند این سازمان نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش خواهد داد. اقتصاددانان معتقدند افزایش بیش از حد انتظار و ۱۰۰ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی نشاندهنده نگرانی سیاستگذاران در مورد ریسک‌های تورمی در روسیه است.

کد خبر 65349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =