اوپک: صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ از ۴۲ میلیارد دلار فراتر رفت

داده‌های تازه‌ترین بولتن آماری سالانه اوپک نشان می‌دهد ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی از مرز ۴۲ میلیارد دلار گذشت.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز از وزارت نفت، بررسی داده‌های بولتن آماری سالانه اوپک که پنجم و ششم ژوئیه سال ۲۰۲۳ میلادی (۱۴ و ۱۵ تیرماه) منتشر شد نشان می‌دهد ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ و ۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۰ و ۱۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

ثبت رقم بیش از ۴۲ میلیارد دلاری برای ارزش صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نشان می‌دهد این رقم به‌دنبال افزایش فروش محموله‌های نفتی در حال نزدیک شدن به رقم ۶۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار ثبت‌شده در سال ۲۰۱۸ است.

مجموع ارزش صادرات نفت اعضای اوپک در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۸۷۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم ۵۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ثبت‌شده در سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش نشان می‌دهد.

در همین حال، اداره اطلاعات انرژی آمریکا به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ایران با درآمد ۵۴ میلیارد دلاری از صادرات نفت در سال ۲۰۲۲، در میان اعضای اوپک جایگاه پنجم را به خود اختصاص داد.

داده‌های بولتن آماری سالانه اوپک همچنین از افزایش ۱۶۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی حکایت دارد، به‌طوری که رقم تولید نفت خام ایران بر اساس آمارهای منابع ثانویه در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲ میلیون و ۵۵۴ هزار بشکه ثبت شده است، در حالی که این مقدار در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه در روز بود.

با روی‌ کار آمدن دولت سیزدهم، توجه به بازیابی بازارهای نفتی ایران و احیای ظرفیت‌های تولید نفت در اولویت قرار گرفت تا آنجا که پس از چند ماه اعلام شد صادرات نفت ایران ۴۰ درصد افزایش داشته است.

روند رشد تولید و صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ هم تداوم داشت و در همین زمینه جواد اوجی، وزیر نفت با تأیید افزایش صادرات نفت ایران پیش از این گفته بود در سال ۱۴۰۱، ۱۹۰ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۸۳ میلیون بشکه بیشتر از سال ۱۴۰۰ صادر شد و پیش‌بینی می‌شود امسال رکوردی تازه در صادرات نفت ثبت شود.

اوجی به‌تازگی در هشتمین سمینار بین‌المللی اوپک در وین با اشاره به ظرفیت تولید روزانه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی و بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز غنی (ترش) در ایران گفت: با توجه به وجود ظرفیت بالای توان تولید نفت و گاز، ایران در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی مدونی برای افزایش توان تولید در نظر گرفته است.

بر این اساس، دبیرخانه اوپک هم در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (ژوئیه) به نقل از منابع ثانویه اعلام کرد تولید نفت خام ایران در ماه ژوئیه به ۲ میلیون ۷۵۴ هزار بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با ثبت رقم روزانه ۲ میلیون و ۶۷۹ هزار بشکه‌ای در ماه مه، افزایش روزانه ۵۶ هزار بشکه‌ای را نشان می‌دهد.

گزارش‌های ماهانه سه ماه اخیر دبیرخانه اوپک به نقل از منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت خام ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن روندی افزایشی را طی کرده است، به‌طوری که ایران از ماه مه امسال توانست دوباره جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت در اوپک را که برای سال‌ها از آن دور شده بود دوباره به‌دست آورد و تثبیت کند.

در همین حال، آژانس بین‌المللی انرژی (آی‌ئی‌ای) در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود در ماه ژوئیه اعلام کرد تولید نفت ایران در ماه ژوئن به ۳ میلیون و ۱۰ هزار بشکه در روز رسیده و این رقم مشابه ماه مه امسال بوده است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در پاریس به‌تازگی در گزارشی اعلام کرده تولید نفت خام ایران از آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی تاکنون با ۳۵۰ هزار بشکه افزایش همراه بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده است که تولید نفت خام ایران با وجود تحریم‌های شدید در سال ۲۰۲۲ میلادی هم با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای روبه‌رو بوده و به میانگین ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

شایان یادآوری است که داده‌های هفتادودومین نسخه گزارش «بررسی آماری انرژی جهان» که به بررسی عملکرد صنعت انرژی جهان در سال ۲۰۲۲ میلادی می‌پردازد، نشان می‌دهد تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی به ۳ میلیون و ۳۱۳ هزار بشکه رسیده است، در حالی که این رقم نسبت به سال ۲۰۲۱ میلادی ۴.۱ درصد (روزانه ۱۲۹ هزار بشکه) افزایش نشان می‌دهد.

براساس آمارهای گزارش «بررسی آماری انرژی جهان»، تولید نفت خام و میعانات گازی ایران در سال ۲۰۲۱ میلادی ۳ میلیون و ۱۸۴ هزار بشکه در روز ثبت شده بود.

چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی با عنوان «ورود بی‌سر و صدای نفت ایران به بازارهای جهانی» اعلام کرد صادرات نفت خام ایران در ماه مه سال ۲۰۲۳ میلادی به روزانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه و بالاترین مقدار در پنج سال اخیر رسیده است.

در همین حال، مؤسسه مشاوره انرژی فکتس گلوبال انرژی (FGE)، پیش‌بینی کرده است فروش محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران در سال ۲۰۲۳ میلادی روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

کد خبر 65366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =