مرکز مبادله ارز چگونه به ثبات بازار ارز کمک کرد؟/ حذف نرخ گذاری‌های کاذب

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: بازار غیررسمی ارز در ایران یک بازار کم‌عمق و کوچک است و تقاضاهایی که در این بازار شکل می‌گیرد، باعث تلاطم می‌شود؛ هرچه سیاستگذار بتواند تقاضاهای رسمی را از بازارهای غیررسمی به مرکز مبادله منتقل کند، نرخ گذاری کاذب شکل نمی‌گیرد.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، «اصغر بالسینی» درباره عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا، توضیح داد: بازار ارز در ماه‌های اخیر با سیاست‌های موثر و کارآمد بانک مرکزی روند باثبات پیش‌بینی‌پذیر و کاهشی را در پیش گرفته که این موضوع ناشی از مجموعه اقدامات مهمی است که بانک مرکزی انجام داده است.

وی بیان کرد: هدفگذاری کنترل نوسانات بازار ارز، مداخله موثر بانک مرکزی در بازار و استفاده از نهادسازی‌ها و ابزارهای جدید برای مدیریت بازار از جمله مهم‌ترین اقدامات در دوره ریاست محمدرضا فرزین در بانک مرکزی است که آثار آن را در ثبات قیمت ارز شاهد هستیم.

سخنگوی مرکز مبادله ارز گفت: یکی از نهادسازی‌هایی که پس از سر کار آمدن فرزین انجام شد تشکیل مرکز مبادله ارز و طلای ایران به عنوان نهادی که چند هدف را پیگیری می‌کند، بود.

بالسینی ادامه داد: در مدتی که مرکز مبادله در بازار ارز حضور داشته نقش موثری برای رسیدن به آنچه بانک مرکزی به عنوان اهداف تعیین کرده ایفا کرده است.

وی با بیان اینکه مرکز مبادله نقش قابل ملاحظه‌ای در کارایی بازار ارز داشته است، افزود: کارایی بازار ارز یعنی اینکه بازاری نقد شونده‌ای شده، عدم تقارن اطلاعاتی کاهش یافته و هزینه معاملاتی هم کمتر شده و این بازار به کارایی بازار ارز کمک کرده است.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تصریح کرد: در این مرکز، نرخ‌گذاری روزانه ارزهای کلیدی انجام و اعلام می‌شود و در عمل بخش مهمی از نرخ‌گذاری که قبلاً در خارج از مرزها یا در کانال‌های غیررسمی انجام می‌شد به نرخ‌گذاری مرکز مبادله واگذار شده و نرخ‌های اسکناس و حوالجات ارزی انجام می‌شود.

اثرگذاری بازارهای غیررسمی کاهش یافته است

بالسینی گفت: نرخ‌هایی که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام می‌شود به عنوان نرخ کلیدی در بازار ارز شناخته شده و کمک کرده تا نرخ‌گذاری به بازار رسمی که ساختار و شکل دقیقی دارد، منتقل شود.

وی تاکید کرد: در مدت فعالیت مرکز مبادله ارز و طلای ایران اثرگذاری بازارهای غیررسمی کاهش یافته است؛ زیرا قبلاً این طور بوده که برخی از نیازهای ضروری مردم به دلیل اینکه محل پاسخگویی مشخصی نداشته به بازارهای غیررسمی منتقل می‌شد و تقاضای غیررسمی شکل می‌گرفته و قیمت‌گذاری در بازار غیررسمی و با نرخ‌های بالا انجام می‌شد.

سخنگوی مرکز مبادله ارز تاکید کرد: هم اکنون مرکز مبادله با سرفصل‌های ۶۳ گانه ارزهای خدماتی بخش قابل توجهی از نیازهای ضروری را پاسخ می‌دهد و چون این پاسخ از طریق عرضه ارز است، در عمل نیاز به مراجعه به بازار غیررسمی نیست و بخش مهمی از تقاضای غیررسمی در بازارهای غیررسمی کاهش یافته است.

ایجاد ابزارهای ارزی برای پاسخگویی به نیازهای بازار

بالسینی با بیان اینکه بازار غیررسمی در ایران یک بازار کم‌عمق و کوچک است، گفت: تقاضاهایی که در این بازار شکل می‌گیرد باعث تلاطم می‌شود، هرچه سیاستگذار بتواند تقاضاهای رسمی را از بازارهای غیررسمی به بازارهای رسمی مرکز مبادله منتقل کند، نرخ گذاری کاذب در بازارها شکل نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: مرکز مبادله به عنوان یک ابزار کلیدی و مهم بانک مرکزی در مدیریت بازار ارز است که در ماه‌های گذشته شکل گرفته و نقش کلیدی در بازار ایفا کرده است و در ماه‌های آتی با ابزارهای متنوعی همچون تامین مالی و ابزارهای ارزی به دنبال پاسخ به نیازهای بازار است.

کد خبر 65472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =