رویکرد سازمان مالیاتی کشور کاهش فشار بر تولید است

رئیس سازمان مالیاتی کشور با بیان اینکه رویکرد این سازمان کاهش فشار بر تولید و رفتن به سمت مالیات بر مصرف است، گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور مبتنی بر مالیات بر ارزش افزوده است.

به گزارش اگزیم نیوز، سید محمدهادی سبحانیان روز چهارشنبه در جمع فعالان اقتصادی فارس اظهار داشت: تکالیف بسیار مهم و سنگینی بر عهده نظام مالیاتی کشور است و این سازمان درصدد است با ایجاد یک درآمد پایدار و غیر تورمی برای مدیریت بخش‌های مختلف کشور بتواند مسیری را برای اداره امور فراهم کند تا بتوانیم از این طریق از وضعیت فعلی اقتصادی عبور کنیم.

رئیس سازمان مالیاتی کشور ادامه داد: در حال حاضر یکی از مهمترین و اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم کشور موضوع تورم و کوچکتر شدن سفره مردم به واسطه یک سری اشکالات ساختاری است؛ اشکالاتی که دهه‌هاست در اقتصاد کشور وجود داشته است.

وی گفت: یکی از مهمترین تشکیلات ساختاری اقتصاد کشور عدم تکافوی منابع پایدار برای تأمین مخارج دولت است که خوشبختانه طی ۲سال گذشته با برنامه‌ریزی خوبی که انجام شده و همت همه ارکان حاکمیت توانسته‌ایم درآمدهای مالیاتی را جایگزین درآمدهای جذبی کنیم.

سبحانیان اضافه کرد: اگر بتوانیم بدون دست‌اندازی به منابع بانکی به ویژه منابع بانک مرکزی مخارج دولت را تأمین کنیم می‌توانیم آسایش و رفاه عموم مردم را هم تأمین کنیم‌.

وی افزود: برای تحقق این امر نیازمند افزایش سطح درآمدهای مالیاتی هستیم، البته درآمدهایی که به صورت عادلانه و از همه فعالان اقتصادی اخذ شود و فشار بر قشر خاص یا محدوده خاصی از فعالان اقتصادی وارد نکند.

وی ادامه داد: این هدف بدون همکاری همه مردم و ارکان حاکمیت محقق نخواهد شد، البته اگر این اتفاق رقم بخورد نیاز است که مردم را هم در جریان امور و هدف‌گذاری‌ها در حوزه مالیاتی و همچنین مصارفی که از محل مالیاتی که از آنها جمع می‌کنیم قرار دهیم.

سبحانیان گفت: مردم باید بدانند آنچه که به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند صرف افزایش رفاه و آسایش حال آنها خواهد شد؛ بسیاری از پروژه‌های عمرانی، بیمارستان‌ها و نیروگاه‌هایی که در کشور ساخته می‌شود از محل درآمدهای مالیاتی است که توسط مردم پرداخت می‌شود. اگر مردم از این مسائل مطلع شوند قطعا با سطح رضایت خاطر و تمکین بیشتری مالیات‌ها را پرداخت می‌کنند.

سبحانیان گفت: سؤالات، شبهات و ابهامات جدی در اذهان عمومی و فعالان اقتصادی است که مدیران اداره‌ کل امور مالیاتی در همه استان‌ها مکلف به پاسخگویی و افزایش ارتباط با بدنه فعالان اقتصادی شده‌اند.

رئیس سازمان مالیاتی کشور افزود: در دوره اخیر مدیریت سازمان امور مالیاتی کشور این فرهنگ در سازمان ترویج شده و قطعا با حمایت فعالان اقتصادی و همدلی بین سازمان امور مالیاتی و بدنه اصناف، مشاغل و فعالان اقتصادی در این مسیر موفق خواهیم شد.

وی ادامه داد: دغدغه‌های فعالان اقتصادی دغدغه‌های درستی است اما در حال حاضر کشور در شرایط دشواری قرار دارد، شاید قبلا اغلب مسائل کشور مسائل خارجی و بیرونی بود اما هم‌اکنون مسائلی در داخل کشور اتفاق می‌کند که شرایط را سخت‌تر از گذشته کرده است؛ لذا این همدلی و همراهی می‌تواند به ما در عبور از این مشکلات یاری برساند.

سبحانیان درباره مشکلات اصناف در بخش مالیات یادآور شد: از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا ابتدای خردادماه که زمان مالیات ستانی از اصناف و مشاغل است جلسات متعددی با اتاق اصناف ایران و تهران برگزار شد، در این جلسات افرادی از هر صنف حضور داشتند و نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کردند؛ برخی از این مسائل اصلاح و تعدیل شد و کاهش یافت.

وی اضافه کرد: البته حل بسیاری از مشکلاتی که از سوی فعالان اقتصادی عنوان می‌شود به قانون مرتبط است، به عنوان مثال تمدید ۱۰روزه مهلت تسلیم نامه اظهارنامه مالیاتی با پیگیری‌ها و موافقت شورای هماهنگی سران قوا انجام شد، حل برخی موانع دست سازمان امور مالیاتی نیست، مثلاً این سازمان نمی‌تواند بازه تعیین شده یک ماهه را به ۲ماه افزایش دهد.

سبحانیان ادامه داد: فهم و اراده ما بر این است که با همراهی بسیار زیادی در این مسیر پیش برویم، این در حالیست که تسهیل صدور مجوزها و حمایت از فعالان اقتصادی همواره یکی از دغدغه‌های این سازمان بوده و هست.

وی با بیان اینکه وصول مالیات نباید به قید زیر پاگذاشتن اصول و قواعد تعیین شده باشد، گفت: در دستورالعمل تبصره ماده ۱۰۰ معتقد هستیم این صد برابری می‌تواند افزایش یابد و چه بسا می‌توانیم نامه‌ای را به سازمان برنامه و بودجه نیز ارسال کنیم تا در بودجه سال آینده کاهش هزینه‌های وصول مدنظر قرار گیرد.

سبحانیان با اعتقاد به اینکه ذهن و وقت فعال اقتصادی نباید درگیر امور مالیاتی و رفت و آمد به ادارات امور مالیاتی کشور شود، گفت: فعالان اقتصادی باید با کمترین زمان و هزینه بتوانند تکالیف خود را دنبال کنند. توسعه ظرفیت ماده۱۰۰ از اهمیت بسیاری برخوردار است، البته تحقق این امر در گرو همراهی و فهم مشترک است.

وی اضافه کرد: دستورالعمل تبصره ۱۰۰ با همراهی اصناف تهیه شده است و قبل از ابلاغ دستورالعمل، پیشنهادات اصناف به پیش نویس الحاق و نظرات آنها در این دستورالعمل اعمال شد، این اقدام با هدف تکریم مؤدیان صورت گرفت.

سبحانیان افزایش میزهای خدمت در کشور را یکی از اتفاقات خوب در طول سال‌های گذشته دانست و گفت: به طور بی‌سابقه‌ای میزهای خدمت را افزایش دادیم و این برنامه به صورت مستمر در بیش‌از ۲۰۰ نقطه کشور برگزار شد.

وی افزود: هدف از برگزاری این میز خدمت‌ها این بود که مشکلات فعالان اقتصادی و مؤدیان برطرف شود، هرچند در طول این مدت مشکلات هر صنفی حتی اگر بدون هماهنگی قبلی به سازمان مراجعه کرده برطرف شده است.

او گفت: فرهنگ‌سازی برای مالیات ستانی یکی از تکالیف مهم است که با برگزاری میزهای خدمت دنبال می‌شود، بر همین اساس برنامه‌ای به ادارات کل داده شده تا در این مسیر گام‌های محکمی بردارند، البته تحقق این امر همراهی فعالان اقتصادی را هم می‌طلبد.

وی اضافه کرد: در این دوره تمام تلاش ما بر این است که امور مالیاتی مبتنی بر اطلاعات، اسناد و مدارک پیش برود؛ باید این ادبیات را که مالیات در سال جاری بر اساس مالیات بر سال گذشته تعیین شود کنار بگذاریم، البته ما ادعا نداریم که همه اطلاعاتی که در دست ماست صحیح است اما در عین حال مسئولان حوزه مالیاتی مکلف هستند به این مسائل رسیدگی کنند و با بهره‌گیری از اطلاعات اقدامات لازم را انجام دهند.

سبحانیان افزود: حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد در تبصره ۱۰۰ برای تشویق مؤدیان، مالیات کمتری ابراز و بارگذاری شده است. با این حال باید به سمت استفاده از داده‌ها و اطلاعات برویم و اطلاعات را مبنای گفتگوی خود قرار دهیم.

وی اضافه کرد: امسال مالیات بیش از ۵۰ درصد اصناف صفر مطلق بود و متوسط مالیاتی که در سال ۱۴۰۲ برای عملکرد ۱۴۰۱ از اصناف و مشاغل گرفتیم ۵میلیون تومان بوده است.

او با بیان اینکه اراده دولت بر حمایت تولید است، گفت: به پیشنهاد دولت در ۲سال گذشته، نرخ مالیات بر فعالیت‌های تولیدی ۲واحد درصد در سال جاری و ۵واحد درصد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است، اگرچه این اقدام بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت را از بین می‌برد اما به جهت حمایت از تولید پیگیری‌های لازم برای کاهش مالیات واحدهای به طور جدی تولیدی دنبال می‌شود.

سبحانیان عنوان کرد: رویکرد سازمان امور مالیاتی کشور کاهش فشار بر تولید و رفتن به سمت مالیات بر مصرف است، در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از درآمدهای مالیاتی کشور مبتنی بر مالیات ارزش بر افزوده است.

وی در رابطه با لایحه مالیات بر مجموع درآمد گفت: هدف ما از این لایحه این است که بار مالیاتی را از تولید به سمت اشخاص ببریم، این لایحه تدوین شده و امیدواریم هرچه سریعتر نهایی شود و به به صحن مجلس برود.

او در رابطه با مالیات خودروهای لوکس گفت: یکی از دلایل تورم کسری بودجه‌ای است که از منابع بانکی تأمین می‌شود. البته این اتفاق مربوط به سال‌های اخیر نیست بلکه دهه‌هاست که این مشکل وجود دارد، هرچند مسیر به سمت اصلاح است اما من معتقدم این اصلاح باید ۱۵سال پیش رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه اگر به سمت تأمین مالی غیر تورمی بودجه برویم قطعا تورم کاهش پیدا می‌کند، گفت: درست است که لوکس بودن خودرو با قیمت تعیین می‌شود اما اگر قیمت پایین‌تر بود هم قیمت پایین مبنای لوکس بودن خودرو قرار می‌گرفت.

سبحانیان، مطالبه فعالان اقتصادی مبنی بر اینکه دولت باید در مدیریت هزینه‌های خود اراده جدی داشته باشد را مطالبه به حقی دانست و گفت: دولت در همین مسیر در حال حرکت است و می‌توان گفت در حال حاضر رشد هزینه‌های دولت محدود است و قابل توجه نیست، در واقع اداره دولت بر کاهش مخارجش است.

رئیس سازمان مالیاتی کشور گفت: بر این باور هستیم که مالیات را باید از کسانی اخذ کنیم که توان پرداخت بیشتری دارند، وصول مالیات بایستی منطبق بر قانون باشد و معتقدیم اگر این قوانین رعایت و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود می‌توانیم به تکالیف خود عمل کنیم و لازم نیست برای رسیدن به اهداف وصولی بر مؤدی فشار بیاوریم.

کد خبر 65646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =