مصرف برق با هر یک درجه افزایش دمای هوا چقدر افزایش می‌یابد؟

افزایش دمای هوا در روزهای گرم تابستان و هفته گذشته سبب افزایش مصرف برق شد به طوری که با هر یک درجه افزایش دما مصرف برق نیز تا یک هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، روزهای گرم تابستان امسال رکوردهای تازه‌ای از مصرف برق برجای نهاد، به‌گونه‌ای که عدد مصرف را تا حدود ۷۳ هزار مگاوات رساند. عددی که گرچه پیش‌بینی‌شده بود که میزان مصرف به آن برسد؛ اما در تاریخ صنعت برق کشورمان بی‌سابقه به‌حساب می‌آید.

هرچه دمای هوا بیشتر شود به همان میزان بر شدت مصرف برق افزوده می‌شود و بخش عمده این مصرف ناشی از عملکرد سیستم‌های سرمایشی است.

در این رابطه «مصطفی رجبی مشهدی» سخنگوی صنعت برق با اشاره به آمادگی کامل صنعت برق برای تأمین حداکثری برق مشترکان، افزود: افزایش هر یک درجه دما در فصل تابستان یک هزار و ۸۰۰ مگاوات به عدد مصرف برق کشور می‌افزاید.

از طرف دیگر اعمال تعطیلات سبب می‌شود بخشی از بار سرمایشی که در بخش اداری مشغول فعالیت است از مدار خارج شده و همین امر تأمین برق را پایدارتر سازد.

رجبی مشهدی در باره تأثیر تعطیلات اخیر در روند کاهشی مصرف برق کشورمی گوید: برای روزهای چهارشنبه و پنجشنبه باتوجه‌به افزایش شدید دمای هوا ما پیش‌بینی نیاز مصرف ۷۳ هزار مگاواتی داشتیم که در روز چهارشنبه نیاز مصرف برق به ۷۲ هزار و ۴۰۰ مگاوات و در روز پنجشنبه نیز به ۷۱ هزار و ۸۰۰ مگاوات رسید.

وی ادامه داد: همکاران ما در صنعت برق برای تأمین برق موردنیاز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه آمادگی لازم را داشتند و برنامه‌ریزی برای مصرف تا ۷۳ هزار مگاوات انجام شده بود.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد: ۳۲ هزار مگاوات از مصرف برق کشور در زمان اوج بار مربوط به استفاده از وسایل سرمایشی و کولرهاست که این یعنی از هر ۱۰ نیروگاه کشور ۴ نیروگاه مشغول تولید برق برای کولرها و وسایل سرمایشی هستند.

رجبی مشهدی گفت: رعایت دمای آسایش بر روی کولرهای گازی تا ۲۵ درصد و استفاده از دور کند در کولرهای آبی تا ۵۰ درصد میزان مصرف برق این لوازم پرمصرف را کاهش می‌دهد.

احتمال کاهش مصرف در این هفته

وی با بیان اینکه هر یک درجه افزایش دما در تابستان باعث می‌شود که میزان مصرف برق کشور تا یک هزار و ۸۰۰ مگاوات افزایش یابد، گفت: پیش‌بینی می‌شود باتوجه‌به روند کاهشی دما در هفته پیشرو تا حدودی از میزان مصرف برق کشور کاسته شود.

سخنگوی صنعت برق با تأکید بر لزوم صرفه‌جویی در صنعت برق توسط مشترکان بخش خانگی خاطرنشان کرد: روزهای اخیر به‌واسطه افزایش شدید مصرف برق فشار سنگینی بر روی شبکه تولید، توزیع و انتقال برق ایجاد شده که انتظار داریم با همراهی مشترکان بخش خانگی شاهد کاهش بخشی از این فشار بر روی شبکه باشیم.

به نظر می‌رسد هرچه شهروندان در استفاده از وسایل سرمایشی دقت لازم را داشته باشند و نکات ساده‌ای را در استفاده از آنها رعایت کنند تأمین برق پایدار برای همه مشترکان راحت‌تر انجام خواهد شد.

تنظیم کولرگازی روی دمای ۲۵ درجه و بالاتر بیش از ۲۰ درصد در مصرف برق کولر صرفه‌جویی می‌شود

بهره‌مندی از سیستم ‎های سرمایشی و دیگر لوازم برقی منزل با رتبه انرژی (آ) و بالاتر تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف برق خواهد داشت.

همچنین به شهروندان ساکن در مجتمع‌های مسکونی و برج‌ها که از چیلرهای تراکمی استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود برودت این سیستم‌ها را روی عدد ۲۵ درجه تنظیم کنند.

امسال از ابتدای خردادماه تا ۳۱ شهریورماه همه مشترکان خانگی می‌توانند با صرفه‌جویی در مصرف برق از پاداش برخوردار شوند.

مبنای محاسبه پرداخت پاداش، میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است به‌عنوان‌مثال اگر مصرف خرداد سال گذشته یک مشترک ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده باشد و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات‌ساعت برسد، این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلووات‌ساعت برق پاداش می‌گیرد که رقم آن در مناطق عادی یک ۵۰ هزار تومان و در مناطق گرمسیر حدود یک میلیون تومان برای هر مشترک خواهد بود.

پاداش کاهش مصرف برق، در قبض مشترکان درج می‌شود و آن‌ها برای دوره‌های بعدی بستانکار خواهند شد.

پاداش چندبرابری در مناطق گرمسیر

همچنین اگر در مناطق گرمسیر نسبت به سال گذشته یک کولر خاموش شود پاداش چشمگیری نصیب مشترکان می‌شود. تحمل آب‌وهوای مناطق گرمسیری سخت شده و در تابستان بدون کولر، تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد. اما اگر مشترکان بتوانند حتی به یکی از کولرها استراحت بدهند، یک میلیون تومان پاداش می‌گیرند. حتی استفاده از دور کند به‌جای دور تند، ماهی ۱۵۰ هزار تومان جایزه خواهد داشت.

کد خبر 65689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =