سفر وزیر خارجه به پاکستان افزایش تبادلات تجاری را در پی خواهد داشت

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه و به خصوص پاکستان منجر به افزایش تبادلات تجاری می‌شود که این نیز به افزایش سطح امنیت کمک خواهد کرد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، محمد کرمی که در جریان سفر اخیر وزیر امور خارجه به پاکستان، هیات دیپلماتیک ایران را همراهی می‌کرد، در خصوص اهداف و دستاوردهای سفر سه روزه اظهار داشت: ایران و پاکستان کشورهایی با ظرفیت بالای سیاسی اقتصادی امنیتی در منطقه به حساب می‌آیند و با توجه به مرزهای طولانی زمینی و دریایی و همینطور قرابت فرهنگی میان مردم سیستان و بلوچستان با پاکستان، رفت و آمد میان مقامات دو کشور از سال‌های گذشته وجود داشته است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم تصمیم در توسعه روابط و همکاری‌ها با کشورهای همسایه است، گفت: ما معتقدیم که مرزها باید مرکز صادرات و واردات باشند و به باور ما امنیت پاکستان امنیت ایران به حساب می‌آید.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به توافقاتی که میان ایران و پاکستان در خصوص بازارچه‌های محلی برخی پایانه‌ها صورت گرفته است، تصریح کرد: دو طرف نیازهایی دارند که می‌توانند با همکاری و گسترش ارتباطات با یکدیگر، آنها را مرتفع کنند.

کرمی گفت: جهت تسهیل و برطرف شدن موانع افزایش تجارت میان ایران و پاکستان، در سفر اخیر وزیر امور خارجه به این کشور که هیاتی متشکل از تجار بخش خصوصی و دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف آقای امیرعبداللهیان را همراهی می‌کردند، هیات ایرانی با طرف پاکستانی گفتگو و توافقات خوبی را صورت دادند.

وی افزود: حجم تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان امروز دو ونیم میلیارد دلار است که یک سطح حداقلی است و باید به سرعت افزایش پیدا کند.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در خصوص ایجاد برخی شهرک‌ها و شرکت‌های مشترک با طرف پاکستانی در این سفر گفت‌وگوهایی صورت گرفت و اقداماتی جهت تحقق آن در حال انجام است.

کرمی گفت: یکی از موضوعات مشترک میان ایران و پاکستان بحث کریدور شمال و جنوب و انتقال بار است که از سمت اروپا و آسیای میانه به سمت ایران و پاکستان تردد میکند و این نیز در توسعه تجارت بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه توسعه همکاری‌های حمل و نقل زمینی و ریلی با طرف پاکستانی یکی از موضوعات مهم دو طرف به حساب می‌آید، افزود: افزایش همکاری‌ها در این قالب می‌تواند به ارتباط هرچه بیشتر تجاری این ایران و پاکستان با کشورهای دیگر کمک کند.

استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: یکی دیگر از موضوعات همکاری ما با طرف پاکستانی در حوزه دریایی است که بندر گوادر و بندر چابهار در واقع مکمل هم هستند، بنادر می‌توانند در کنار یکدیگر مکمل به حساب آیند به عبارت دیگر، کشورهای اسلامی امروز می‌توانند با توجه به موقعیت خوبی که دارند به کشورهای مختلف دنیا سرویس دهی کنند.

وی اظهار داشت: اینکه برخی می‌گویند بندر گوادر تهدید به حساب می‌آید نه اینطور نیست بلکه مکمل بندر چابهار است و ما باید به رشد و توسعه بیشتر آن کمک کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ایران و پاکستان باید در حوزه امنیتی با یکدیگر همکاری‌ها را گسترش دهند و کمک کنند تا امنیت در دو سوی مرزها حکمفرما باشد.

کرمی افزود: در حال حاضر ما از طرف پاکستانی برنج، انبه، موز، دام و ادویه‌جات وارد می‌کنیم و صادراتی را هم به این کشور داریم که شامل مصالح ساختمانی، حبوبات و تولیدات دیگری از جمله بیسکویت، موکت، سیب، گوجه، فرش، سوخت گاز و اقلام دیگر است.

وی عنوان کرد: از افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان مردم دو طرف هم بهره‌مند می‌شوند به طور مثال در بخش همکاری‌های حمل و نقل اشتغال زیادی ایجاد می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: تقویت ارتباطات با کشورهای مختلف جهت تامین منافع ملی خیلی خوب است، به خصوص با کشورهای همسایه و از جمله پاکستان که ۲۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد و ظرفیت خوبی جهت توسعه همکاری در زمینه‌های مختلف دارد.

کرمی افزود: تقویت این ارتباطات با کشورهای همسایه و به خصوص پاکستان منجر به افزایش تبادلات تجاری می‌شود که این نیز باعث افزایش سطح امنیت خواهد شد.

وی گفت: رفت و آمد میان مقامات کشورهای مختلف منجر به نزدیک شدن دیدگاه‌ها و رویکردهای یکدیگر می‌شود که در نتیجه آن افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات در زمینه‌های مختلف را شاهد خواهیم بود.

کد خبر 65749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =