۷ میلیون تن کالاهای اساسی وارد کشور شد

وزارت اقتصاد اعلام کرد که از ابتدای امسال تا پایان تیرماه بیش از هفت میلیون تن اقلام اساسی به ارزش چهار میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار وارد کشور شده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، در چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۲، میزان واردات ۱۴ قلم از کالاهای اساسی در مجموع رقمی افزون بر هفت میلیون و ۳۵۳ هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۷۶۳ میلیون دلار بوده است که در چهار هزار و ۴۶۹ فقره اظهارنامه انجام شده است.

این آمارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن و ارزش به ترتیب ۱.۵۷ و ۶.۲۱ درصد کاهش و به لحاظ تعداد اظهارنامه نیز کاهشی ۶.۲۱ درصدی داشته است.

در بین این اقلام، رتبه نخست از نظر ارزش به «ذرت» با رقمی افزون بر یک میلیارد و ۲۹۷ میلیون دلار اختصاص داشته است و «روغن های خوراکی نیمه جامد، مایع و خام» با یک میلیارد و ۲۲ میلیون دلار و «انواع دانه های روغنی» ۷۰۷ میلیون دلار در رتبه های بعدی قرار دارند. شایان توجه است واردات این سه قلم کالا در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش قابل توجهی روبه رو بوده است.

۷ میلیون تن کالاهای اساسی وارد شد

اظهارنامه‌های در جریان تشریفات ترخیص واردات

بررسی اظهار نامه‌های در جریان تشریفات ترخیص، واردات ۱۴ قلم کالاهای اساسی مورد نظر از ابتدای فروردین تا ۶ مرداد ماه سال ۱۴۰۲ ، مشاهده می شود که بیش از ۳۸ فقره اظهارنامه ، به وزن ۱۳۲۴ هزار تن و به ارزش ۲۳۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد ریال، همچنان در جریان تشریفات ترخیص بوده و ترخیص قطعی نشده اند ، از بین این اقلام ، بیشترین وزن و ارزش متعلق به «انواع دانه‌های روغنی » با ارقام ۵۲۸ هزار تن و ۱۰۹ هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال و در هفت فقره اظهارنامه بوده است. پس از آن «ذرت» ، «برنج» ، «جو» و «روغن های خوراکی» به لحاظ ارزش، در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار دارند.

۷ میلیون تن کالاهای اساسی وارد شد

کد خبر 65766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =