بازگشت ثبات به اقتصاد و بهبود شاخص های اقتصاد کلان دو رویکرد اصلی بانک مرکزی

رئیس کل بانک مرکزی در پیامی به مناسبت سالروز تاسیس بانک مرکزی تاکید کرد: در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» مزین شده است بر آنیم تا با بهره‌گیری از تجارب پیشینیان و روش‌های علمی اقتصاد و با هدف بازگشت ثبات به اقتصاد کشور، فعالیت‌های خود را تحت عنوان سیاست تثبیت اقتصادی اعمال کرده و قدم‌های مهمی را به سمت مهار تورم، کنترل رشد نقدینگی و بسترسازی رشد تولید برداریم.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از روابط عمومی بانک مرکزی، محمدرضا فرزین در این پیام تصریح کرده است، ۶۳ سال پیش یعنی ۱۸ مرداد ۱۳۳۹ ایده تاسیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف تنظیم بخش پولی به قانون تبدیل و بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست‌گذار پولی و اعتباری و نهاد ناظر بر موسسات اعتباری تاسیس شد.

طی سال‌های مختلف قوانین متعددی برای بهبود رویه‌ها و اصلاح روندهای پولی و بانکی تصویب و اجرایی شد. قانون بانکی و پولی کشور، پایه اصلی کار بود که اولین نسخه آن در سال ۱۳۳۹ مصوب شد و پس از آن نیز در چند مرحله اصلاحاتی داشت. سپس در سال ۱۳۶۲ قانون عملیات بانکی بدون ربا به عنوان تکمله سایر قوانین تصویب شد تا نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل (با ضوابط اسلامی) مستقر شود.

پس از تجربه ۶۳ ساله ‌بانکداری مرکزی در کشور، امروز با تکیه بر تجربه پیشینیان در تلاشیم سیاست‌گذاری پولی را با نگاهی علمی به صورت اثربخش پیش ببریم. در این مسیر، قوانین نیز در حال اصلاح است تا بانک مرکزی را برای رسیدن به اهداف خود یاری رساند. البته در طول ۶۳ سال گذشته با وجود دشواری‌هایی که به‌ویژه از ناحیه سلطه مالی وجود داشته، بانک مرکزی در شرایط بحرانی نقش موثری در اعاده ثبات اقتصادی از خود نشان داده است.

نیک می‌دانیم هدف غایی تمام برنامه‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی در کنترل تورم نمایان می‌شود؛ هرچند طی سال‌های اخیر به دلیل بروز شوک‌های خارج از حوزه سیاستگذاری پولی، تورم بالای وجود داشته است اما در سالی که توسط مقام معظم رهبری به نام سال «مهار تورم و رشد تولید» مزین شده است بر آنیم تا با بهره‌گیری از تجارب پیشینیان و روش‌های علمی اقتصاد و با هدف بازگشت ثبات به اقتصاد کشور، فعالیت‌های خود را تحت عنوان سیاست تثبیت اقتصادی اعمال کرده و قدم‌های مهمی را به سمت مهار تورم، کنترل رشد نقدینگی و بسترسازی رشد تولید برداریم.

این سیاست در سه محور اصلی «ثبات بخشی و پیش بینی پذیر کردن بازار ارز»، «کنترل رشد نقدینگی» و «تقویت نظام تنظیم‌گری در بخش پولی، ارزی و اعتباری» پیگیری می‌شود. در این مسیر، توجه به انتظارات تورمی و جلب اعتماد عمومی نیز اثرگذار است و این اعتماد از مسیر ثبات اقتصادی و بهبود شاخص‌های اقتصاد کلان به دست می‌آید.

امروز در شصت و سومین سالگرد تاسیس بانک مرکزی بر خود لازم می‌دانم از تمامی همکارانم در بانک مرکزی که در تحقق اهداف و برنامه‌های راهبردی، در کنار ما هستند به پاس زحماتشان تشکر و قدردانی کنم. امیدوارم با تلاش مضاعف و همت همکارانم در بانک مرکزی و همکاری سایر نهادهای اجرایی کشور بتوانیم شرایط اقتصادی را به‌ویژه در حوزه "کنترل و مهار تورم" برای مردم عزیز کشورمان بهبود بخشیم؛ همانگونه که طی ماه‌های اخیر شاهد فروکش کردن تورم و کاهش بی‌ثباتی در بازارها با وجود شرایط تحریمی بوده‌ایم. انشاالله

محمدرضا فرزین

رئیس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

کد خبر 65833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =