افزایش تولید نفت به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان شهریور

معاون وزیر نفت از افزایش تولید نفت به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان شهریور ماه امسال خبر داد و گفت: ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم که امروز همه این میعانات فروخته شده است.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «محسن خجسته مهر» در نشستی با اصحاب رسانه، افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت تولید می‌کردیم چون از باب صادرات مصرفی نداشتیم. تا هفته آینده، ۱۵۰ هزار بشکه نفت (از دریا و خشکی) به تولید نفت صادراتی اضافه می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، از افزایش تولید نفت به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا پایان شهریور خبر داد و گفت: ۱۱ میلیارد دلار قرارداد توسعه (آی‌پی‌سی) در حال اجرا است. ۳.۱ میلیارد دلار قرار داد به زودی تنفیذ می‌شود و ۶۰ میلیارد دلار مجموع مذاکراتی است که انجام می‌دهیم تا به تدریج به قرارداد برسند.

وی خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال هشت میلیارد دلار قرارداد میادین مشترک امضا می‌شود که در موقع مناسب درباره آن اطلاع رسانی می‌کنیم.

بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

معاون وزیر نفت گفت: در مهرماه ۱۴۰۰، اولین تصمیم ما این بود که حداکثر ظرف ۲ سال از فاز ۱۱ گاز تولید کنیم. این را به عنوان هدف تعریف کردیم و افکار جمعی نیز این مطالبه را از ما داشت.

خجسته‌مهر اظهار کرد: علاقه نداریم اقدامات سایرین را تصاحب کنیم. برای فاز ۱۱ در گذشته کارهایی انجام شده بود ولی کار قابل عرضه‌ای نبود. اگر توتال می‌خواست چاه‌های فاز ۱۱ را به تولید برساند باید ۶ سال صبر می‌کردیم. با توجه به ناترازی گاز، تولید زودهنگام با چهار حلقه چاه و انتقال سکوی فاز ۱۲ به موقعیت فاز ۱۱ را در دستور کار قرار دادیم و ساخت سکو و جکت دوم را هم سفارش‌گذاری کردیم.

معاون وزیر نفت گفت: جابجایی سکوی ۱۲ ابتکاری منحصر به فرد بود. اگر این کار را نمی‌کردیم برداشت گاز از فاز ۱۱ پارس جنوبی سه سال دیگر طول می‌کشید. فاز ۱۱ از چهار لایه گاز تولید شده و در نقطه صفر مرزی است و باید این کار را به صورت مرحله‌ای انجام می‌دادیم تا از مهاجرت گاز جلوگیری شود.

خجسته مهر تأکید کرد: این دستاورد متعلق به ملت ایران و یک افتخار ملی است. از سال ۱۳۷۹ مذاکرات متعددی درخصوص فاز ۱۱ پارس جنوبی انجام شده بود. بعد از ۲۰ سال تأخیر، در ۲۰ ماه آن را به تولید رساندیم که از نظر مهندسی پیچیده بود.

وی خاطرنشان کرد: گفتن از فاز ۱۱ به معنی صحبت از دستاورد یک دولت خاص نیست؛ بلکه گفتن از یک افتخار ملی و جهاد تبیین و امیدوار کردن مردم است.

معاون وزیر نفت گفت: آماده تولید از فاز ۱۱ هستیم و در اولین فرصت آن را به صورت رسمی اعلام می‌کنیم. تا قبل از زمستان فاز ۱۶ را به بهره‌برداری می‌رسانیم.

فشارافزایی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران «فشارافزایی» را مهم‌ترین پروژه راهبردی در صنعت نفت دانست و اظهار کرد: کارهای مهمی در این زمینه انجام شده که در تلاشیم به آن‌ها شتاب ببخشیم؛ هرچند از لحاظ بین‌المللی با تحریم‌ها مواجه هستیم و مانند سایر کشورها امکان فعالیت نداریم.

فروش میعانات گازی

معاون وزیر نفت اظهار داشت: ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب داشتیم و مجبور بودیم برای نگهداری آن‌ها در وی‌اِل‌سی‌سی (نفتکش) سالی ۴۵۰ میلیون دلار هزینه اجاره بدهیم. باید آن‌ها را می‌فروختیم تا اجاره ندهیم و صادرات را هم افزایش دهیم. امروز همه این میعانات فروخته شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ضمن تبریک روز خبرنگار، «داشتن تفکر ملی» و «رعایت انصاف» در مسیر تبیین اقتدار اقتصادی کشور را برای خبرنگاران لازم دانست و مسئولان را به صبر در برابر تلخی صراحت لهجه خبرنگاران دعوت و اظهار کرد: حق نداریم جسارت خبرنگاران را منکوب کنیم.

خجسته‌مهر گفت: با شروع به کار دولت سیزدهم حجم اخبار مبادله و منتشرشده فراوان بوده که امری ارزشمند است. حجم فراوان اخبار منتشرشده درباره شرکت ملی نفت، چه اخبار مثبت و چه اخبار درخصوص انتظارات و مطالبات، نشان دهنده حجم تلاش‌های این شرکت است.

وی با بیان آنکه مطالبات خبرنگاران هرچند ناخوشایند باشد از سوی ما بررسی می‌شود، اظهار داشت: هنر این است که اشتباهات گذشتگان را تکرار نکنیم و در حد مقدورات کشور عمل کنیم.

وی با بیان اینکه تا رسیدن به مطلوب فاصله داریم و باید تلاش زیادی انجام دهیم، تاکید کرد: نمی‌توانیم بدون آرمان‌ها در مسیر صنعت حرکت کنیم.

کد خبر 65884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =