پُرطرفدارترین سپرده‌های بانکی کدامند؟

بیشترین استقبال مشتریان بانک‌ها از سپرده‌گذاری منابع مالی خود در بانک‌ها، مربوط به سپرده‌های کوتاه‌مدت یکساله و کمترین استقبال نیز از سپرده‌های ۴ ساله و بیشتر است، به نحوی که در سال گذشته هزار و ۵۹۳ همت سپرده‌گذاری یکساله و تنها ۳۶۰ میلیارد تومان سپرده‌گذاری ۴ ساله در بانک‌ها صورت گرفت.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، جدیدترین آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که بیشترین تمایل سپرده گذاران بانکی برای سپردن پول های خود به بانک ها، حساب های کوتاه مدت است.

طبق آمارهایی که از گزارش های بانک ها در پایان سال گذشته منتشر شده، حجم سپرده های کوتاه مدت بانک ها با ۱۶.۸ درصد افزایش به نسبت پایان سال ۱۴۰۰ به رقم هزار و ۵۹۳ هزار میلیارد تومان رسید.

از مجموع نقدینگی ۶ هزار و ۳۳۷ هزار میلیارد تومانی در پایان سال گذشته، ۴ هزار و ۷۰۸ هزار میلیارد تومان شبه پول بود. به عبارت دیگر سهم شبه پول از کل نقدینگی در پایان سال گذشته، ۷۴.۳ درصد بود که از این میزان نیز ۲۵.۱ درصد مربوط به سپرده های کوتاه مدت بوده است.

از مجموع کل شبه پول در پایان سال گذشته، ۵۴۹.۷ هزار میلیاد تومان مربوط به قرض الحسنه پس انداز بود که در پایان سال گذشته به نسبت پایان سال ۱۴۰۰، به میزان ۶۸.۵ درصد رشد داشته است. به صورت کلی، ۸.۷ درصد از ۴ هزار و ۷۰۸ هزار میلیارد تومان شبه پول در پایان سال گذشته، قرض الحسنه پس انداز بوده است.

حجم سپرده های یکساله بانک ها در پایان سال گذشته با ۳۷.۹ درصد رشد به نسبت پایان سال ۱۴۰۰، رقم هزار و ۴۷۴ هزار میلیارد تومان بود. این رقم، ۲۵.۱ درصد از مجموع ۷۴.۳ درصد شبه پول سال گذشته را تشکیل داده است.

سهم سپرده های دوساله اما در پایان سال گذشته به میزان ۲۸.۵ درصد از پایان سال ۱۴۰۰ کمتر شد و به رقم ۶۸۶.۸ هزار میلیارد تومان رسید. این آمار نشان می دهد که اقبال مشتریان بانک ها به سپرده های دوساله در سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ کاهش قابل توجهی داشته است.

کمترین سهم در سپرده گذاری های بانکی مربوط به سپرده های ۳ تا ۵ ساله می شود. در این بین، سپرده های ۴ ساله نیز ۲.۷ درصد از سال ۱۴۰۰ کمتر شده بود و تنها ۳۶۰ میلیارد تومان بود.

کد خبر 65996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =