برداشت آب در کشور ۶ میلیارد مترمکعب کاهش یافت

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برداشت آب در کشور نزدیک به ۶‌میلیارد مترمکعب کاهش یافت.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم نیوز از شرکت مدیریت منابع آب ایران، «فیروز قاسم‌زاده» افزود: پروژه آماربرداری سراسری از منابع و مصارف آب کشور به‌صورت دوره‌ای توسط وزارت نیرو انجام می‌شود که نتایج سومین مرحله آماربرداری سراسری به‌تازگی استخراج شده است.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه‌داد: بر اساس نتایج حاصل از این پروژه، برداشت از منابع آب کشور حدود ۹۲ میلیارد مترمکعب است که در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب حدود ۸۷، ۱۰ و سه درصد مصارف اتفاق می‌افتد.

وی اظهار داشت: نزدیک به ۲ میلیون بازدید صحرایی در مرحله سوم آماربرداری سراسری منابع مصارف آب کشور توسط تیم‌های آماربرداری انجام شد و با اهتمام موجود در تیم‌های آماربردار و نظارت، برداشت آمار کشور به طور جامع اتفاق افتاد، به‌طوری‌که در این مرحله، آمار حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار منبع آبی ثبت شده است.

وی خاطرنشان‌کرد: در بخش بهره‌برداری از چاه‌ها، بر اساس بازدیدهای به‌عمل‌آمده، نزدیک‌به ۹۲۰ هزار چاه فعال و ۱۰۲ هزار چاه متروکه شناسایی شد که از تعداد چاه‌های فعال، حدود ۵۵ درصد مجاز و ۴۵ درصد غیرمجاز هستند.

قاسم‌زاده گفت: از نظر حجم برداشت نیز کاهش حدود ۱۰ درصد نسبت به‌ دور قبل آماربرداری در سال ۹۰-۸۹ اتفاق افتاده و به معادل ۴۱.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است که از این میزان، سهم برداشت چاه‌های غیرمجاز حدود ۱۹ درصد است.

وی بیان‌داشت: نتایج این پروژه مبنای برنامه‌ریزی و مدیریت منابع آب کشور بوده و در ارزیابی منابع و مصارف آب کشور و به‌هنگام‌سازی مطالعات ترازنامه منابع آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کد خبر 66051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =