کمتر از یک درصد درخواست مجوزهای معادن در کشور منجر به صدور پروانه می شود

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کمتر از یک درصد درخواست مجوز حوزه اکتشافات معادن در کشور منجر به صدور پروانه بهره برداری می شود.

به گزارش اگزیم‌نیوز، رضا محتشمی پور روز چهارشنبه در شانزدهمین جلسه شورای معادن استان کردستان در سنندج اظهار کرد: آمارهای مطلوبی در حوزه اکتشافات نداریم و به نوعی در این بخش با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه تعداد مجوزهای اکتشافات معدنی به سرعت در حال کاهش است، افزود: امیدواریم منابع طبیعی و محیط زیست در پهنه هایی که دارای ظرفیت بالایی هستند با نگاه مثبتی ورود کنند.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با خام فروشی معادن در کشور گفت: حجم مواد معدنی که از کشور خارج می شود ۷.۵ میلیون تن است که بیشتر آن هم فرآوری شده است.

محتشمی پور ادامه داد: میزان مذکور یک درصد از تولید معدنی کشور را شامل می شود که بخشی از این میزان هم شامل خوراک واحدهای فولاد بوده که در سال گذشته و امسال به دلیل قطعی برق واحدهای فولاد، صادر شده است.

وی بیان کرد: فرآوری مواد معدنی در همه شهرهای معدنی کشور امکان پذیر نیست چراکه این امر منجر به مواجه شدن ما با ظرفیت های خالی می شود؛ لذا ورود و خروج مواد معدنی در داخل کشور، خام فروشی محسوب نمی شود.

معاون امور معدن و صنایع معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با معافیت مالیاتی واحدهای معدنی در مناطق محروم کشور گفت: این مساله مربوط به سازمان امور مالیاتی است و آنها باید نظر بدهند و ما به این موضوع ورود نمی کنیم.

محتشمی پور در زمینه حقوق دولتی معادن هم بیان کرد: طبق قانون باید ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن به استان های محل وصول بازگردانده شود که تا سال ۱۴۰۰ به طور متوسط ۲ درصد بازگشت داده شد و بالاترین میزان بازگرداندن آن هم ۲.۴ درصد بوده است.

وی ادامه داد: در بودجه کشور بجای ۱۵ درصد برای سال جاری پنج درصد بازگشت حقوق معادن لحاظ شده است و این در جداول قانون بودجه رعایت نشده است.

کد خبر 66074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =