آبادان میزبان اجلاس شرکت‌های پالایش نفت کشورهای اوپک شد

مدیرعامل شرکت پالایش نفت آبادان گفت: شرکت پالایش نفت آبادان در مهرماه سال جاری میزبان نخستین اجلاس قطب اوپک است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، حکیم قیم چهارشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به اینکه اولین نشست برای ایجاد انجمن صنایع پالایش اکو با حضور پالایشگران داخلی و خارجی هفته اول مهر ۱۴۰۲ (اواخر سپتامبر ۲۰۲۳) در محدوده منطقه آزاد اروند برگزار می شود، افزود: با توجه به تصمیم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و هماهنگی های انجام شده برگزاری مراسم میزبانی و استقبال از نمایندگان کشورهای منطقه اکو به شرکت پالایش نفت آبادان واگذار شده است و مراسم با حضور مدیران عامل شرکت های پالایشی این کشورها و همچنین مدیران پالایشگاه های بصره و کربلا به عنوان مهمانان افتخاری برگزار خواهد شد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان همچنین در ادامه به پروژه های توسعه ای این پالایشگاه اشاره کرد و افزود: زمانی که وزیر نفت وعده افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت پالایشگاهی را داد و ۹ طرح تصویب شد. از این تعداد، چهار طرح مربوط به آبادان بود که با کمترین هزینه اجرا شد.

آبادان میزبان اجلاس شرکت‌های پالایش نفت کشورهای اوپک شد

وی افزود: برای اجرایی شدن این طرح‌ها حدود ۱۲ میلیارد دلار بودجه و چهار سال زمان نیاز داشت ولی پالایشگاه آبادان بدون یک ریال بودجه اضافه به افزایش ظرفیت رسیدیم و باعث شد که پالایشگاه آبادان در طرح های توسعه ای وزارت نفت، نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان گفت: با توجه به شرایطی که پالایشگاه آبادان داشت این افزایش ظرفیت برای کسی متصور نمی‌شد ولی اکنون با همت کارکنان پالایشگاه، تولیدات خود را به کشورهای منطقه از جمله عراق و سوریه صادر می‌کنیم.

قیم بیان کرد: پالایشگاه آبادان ضررده بود ولی با نگاه ویژه وزیر نفت و دولت سیزدهم، توانمندی این مجموعه صنعتی ارتقاء یافت تاجایی که اکنون در حال برنامه ریزی برای مشارکت در طرح بهسازی و تعمیرات پالایشگاه‌های عراق و سوریه هستیم.

صادرات توان پالایشگاه آبادان صرف فعل توانستن

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان با تاکید بر تحول پالایشگاه آبادان در ۲ سال اخیر، مشارکت این شرکت پالایشی در طرح های برون مرزی را نماد توانستن دانست و گفت: این دستاورد را نتیجه خرد و برنامه‌ریزی جوانان متخصص کشور هستیم.

وی افزود: امروز توان پالایشگاه آبادان بر همگان ثابت شده که سه بند از تفاهمنامه پنج بندی ایران و عراق در مباحث نفتی مربوط به پالایشگاه آبادان است.

مدیر عامل پالایشگاه آبادان با تاکید بر اینکه تمام این اقدامات در ابتدا غیرممکن به نظر می‌رسید، به راه اندازی فاز ۲ و فعال سازی مجدد اسکله صادراتی نفت اشاره کرد و گفت: نظر بسیاری بر این بود که استفاده از آبراهه اروند شدنی نیست اما امروز شاهد بارگیری نخستین محموله گاز مایع از این اسکله نفت بودیم.

قیم بیان کرد: همچنین فاز ۲ پالایشگاه آبادان در ۲ سال پیش ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که پیشرفت ۳۳ درصدی در پایان مگا پروژه بی‌نظیر است و این مهم با توان و تلاش شبانه روزی امکان پذیر شد و دشمنان را هم متاثر کرد.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت آبادان از راه اندازی مرکز مهارت آموزی و برنامه ریزی برای فعال سازی مجدد هنرستان خبر داد و گفت: رقم زدن نخستین و تنها مورد استخدام ۳۰۰ نیرو بومی آبادان و خرمشهر و به کارگیری چهار میلیون و ۵۰۰ نفر روز تجربه‌ای بی نظیر پس از جنگ تحمیلی در پالایشگاه آبادان است.

قیم در ادامه به موارد زیست محیطی پیرامون پالایشگاه آبادان پرداخت و اظهار کرد: پالایشگاه، صنعتی آلاینده است و نمی‌توان ادعا کرد در آن آلودگی وجود ندارد اما در این ۲ سال اقدامات خوبی برای کاهش میزان آلایندگی ها انجام شده است.

وی با اشاره به پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال حق آلایندگی توسط این شرکت پالایشگاهی به منظور بهسازی زیرساخت شهر خبر داد و گفت: شکوایه‌های سازمان محیط زیست به صورت موردی مطرح می‌شود و نباید آن را رویه کلی برای تخلف قلمداد کرد.

پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه ایران است که فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد، نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند.

این پالایشگاه به عنوان قدیمی‌ترین مجتمع پالایشگاهی کشور ۲۵ درصد سوخت مورد نیاز کشور را تامین می‌کند.

کد خبر 66081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =