ارتباط بر خط گمرک و سازمان غذا و دارو برای ترخیص کالا

تفاهم‌نامه همکاری بین گمرک و سازمان غذا و دارو با هدف تسهیل، تسریع و شفافیت در ترخیص کالاهای سلامت محور امضا شد.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، تفاهم‌نامه همکاری بین گمرک و سازمان غذا و دارو با حضور معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک و معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو با هدف تسهیل، تسریع و شفافیت در ترخیص کالاهای سلامت محور امضا شد.

رئیس کل گمرک ایران در این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از سازمان غذا و دارو بابت تامین دارو و اقلام پزشکی مورد نیاز مردم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پس از کاهش حقوق ورودی کالاهای سلامت محور و ابلاغ چهار به یک حقوق ورودی، شاهد تسریع در ترخیص این کالاها بوده ایم.

رضوانی فر افزود: با صفر شدن سود بازرگانی دارو و مواد اولیه دارویی و با دادن تسهیلات قابل اعمال برای کالاهای سلامت محور هزینه‌های وارداتی تمام شده این محصولات کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه با این تفاهمنامه مبادله اطلاعات بر مبنای ارتباط بر خط (IRC) میان گمرک و سازمان غذا و دارو فراهم می‌شود، تاکید کرد: مبادله اطلاعات اسنادی و سامانه‌ای بر مبنای کد ثبت کالای سلامت محور (IRC) و بحث ارزش گذاری هماهنگ جهت ارائه تسهیلات و قیمت گذاری ارزی مشترک از تعهدات دو طرف در این تفاهم نامه به شمار می‌رود.

به گفته رضوانی فر، امکان تبادل اطلاعات بر مبنای واحد دارویی یا بسته‌بندی بر اساس کوتاژ و دریافت اطلاعات آنلاین میان دو سامانه گمرک و سازمان غذا و دارو از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید بر تسهیل و تسریع در امور و پیشگیری از وقفه در ترخیص فرآورده‌های نهایی، افزود: ارائه تسهیلات به مرسوله‌های پستی کالاهای سلامت محور که جنبه تجاری نداشته و صرفا مصرف شخصی دارند از جمله دیگر محورهای این تفاهم نامه است

رئیس کل گمرک ایران در ادامه متوسط زمان پاسخگویی سازمان غذا و دارو به استعلامات گمرک را به طور متوسط ۸ روز عنوان و تاکید کرد: البته سازمان غذا و دارو بیش از ۴۵ درصد استعلام‌ها را سه روزه پاسخ داده است و امیدواریم در چهارچوب این همکاری‌ها سرعت دریافت استعلام‌ها افزایش یابد.

رضوانی فر حمل یکسره، ترخیص با حداقل اسناد، انبار اختصاصی، ترخیص با ارائه ضمانتنامه‌ها را از مهمترین تسهیلات گمرکی برای کالاهای سلامت محور عنوان کرد.

محمدی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان غذا و دارو، هم در این نشست گفت: در حوزه کالاهای سلامت محور چیزی به عنوان رسوب نداریم، این اتفاق مهم را حاصل همکاری‌های مشترک گمرک و سازمان غذا و دارو است.

کد خبر 66166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =