حذف مالیات‌گیری تخمینی و عدالت مالیاتی با اجرای سامانه مودیان

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اجتناب از مالیات‌گیری تخمینی و اخذ مالیات عادلانه و منصفانه از دستاوردهای سامانه مودیان خواهد بود، گفت: وقتی اطلاعات مودیان به صورت کامل در سامانه در دسترس باشد، مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه خواهیم داشت و این به نفع مودیان، مردم و کشور است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، سیدمحمدرضا میرتاج الدینی با اشاره به مزایای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، اظهار داشت: راه‌اندازی کامل سامانه مودیان و استفاده از آن مزیت‌های بسیاری برای کشور دارد، وزارت اقتصاد به عنوان متولی این سامانه باید به سرعت و با دقت به دنبال اجرایی‌سازی این سامانه حذف مالیات‌گیری تخمینی و عدالت مالیاتی با اجرای سامانه مودیانباشد به طوری که تا اول مهر همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و اشخاص حقوقی شامل شرکت‌های بزرگ و متوسط که تولیدکننده کالا و خدمات هستند، به آن بپیوندند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود: بر اساس مصوبه مجلس، کسب و کارهای حقیقی و خرد نیز تا اول دی ماه سال جاری باید به این سامانه پیوسته باشند.

وی گفت: سامانه مودیان شفافیت بالایی را در جریان کالایی کشور به وجود می‌آورد، از طرف دیگر، با استفاده از دیتاهایی که از این سامانه به دست می‌آید، شفافیت مالی و مالیاتی نیز در کشور رقم می‌خورد، به این ترتیب، می‌توانیم سیاستگذاری‌های صحیحی در حوزه مالیاتی کشور داشته باشیم و با فرارهای مالیاتی مقابله کنیم، بنابراین، زمینه برای هوشمندسازی و عادلانه‌سازی مالیات‌ستانی در کشور مهیا می‌شود.

میرتاج الدینی ادامه داد: همه باید به اجرای صحیح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان کمک کنند، زیرا راه اندازی این سامانه یک ضرورت است و به بهبود فضای اقتصادی کشور می‌انجامد، از آنجا که پایانه‌های فروشگاهی به سامانه مودیان وصل می‌شوند، می‌توان جریان کالایی کشور را رصد کرد، این اطلاعات به ما کمک می‌کند بفهمیم کالاها از کجا آمده و به کجا رفته‌اند و در واقع چه مسیری را طی کرده‌اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اضافه کرد: سلامت مالیاتی در کشور در گروی راه اندازی کامل سامانه مودیان است. با توجه به مزیت‌هایی که این سامانه دارد و خدمتی که می‌تواند به اقتصاد کشور بکند، قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی در مجلس به تصویب رسید و باید به درستی اجرایی شود.

میرتاج الدینی گفت: اگر می‌خواهیم رشد اقتصادی را در کشور تجربه کنیم، باید به سمت شفاف‌سازی امور مالی و مالیاتی کشور حرکت کنیم، در این روند نیاز به اطلاعات متقن داریم که جز از رهگذر سامانه مودیان به دست نمی‌آید. اجتناب از مالیات‌گیری تخمینی و اخذ مالیات عادلانه و منصفانه از مهم‌ترین دستاوردهای سامانه مورد بحث خواهد بود. وقتی اطلاعات مودیان به صورت کامل در سامانه در دسترس باشد، مالیات‌ستانی هوشمند و عادلانه‌ای را خواهیم داشت و این به نفع مودیان، مردم و کشور است.

وی اضافه کرد: سامانه مودیان فقط در زمینه مالیات‌ستانی کاربرد ندارد، بلکه اطلاعات این سامانه می‌تواند به سیاست گذاری‌های صحیح اقتصادی در کشور منجر شود. با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم در زمینه‌هایی همچون مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی بر سرمایه نیز ورود جدی داشته باشیم؛ بنابراین گزارش به عقیده کارشناسان نظام مالیاتی ایران از مشکلاتی همچون ناعدالتی در اخذ مالیات، عدم وجود شفافیت در حوزه جریان کالا و همچنین پایین بودن درآمدهای مالیاتی کشور نسبت به تولید ناخالص ملی و در نتیجه کسری عملیاتی بودجه رنج می‌برد.

به نظر می‌رسد مشکل به خوبی درک شده است و همگان در مورد لزوم چاره اندیشی در این زمینه یک صدا هستند، اما حل چنین مشکلات ساختاری در کشور همدلی تمام قوا و عزم راسخی را می‌طلبد؛ مجلس یازدهم و دولت سیزدهم برای این مشکل پیش قدم شده اند. در این ارتباط قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در مجلس به تصویب رسیده است و دولت نیز اجرای آن را برعهده گرفته است.

تاکنون دستگاه‌های دولتی متعددی به این سامانه پیوسته انداما هنوز شرکت‌های صنعتی بزرگ و مشاغل حقیقی و خرد آنچنان که انتظار داشتیم، به سامانه ملحق نشده‌اند.

ایجاد شفافیت مالی و اقتصادی توسط سامانه مودیان بزرگ‌ترین مزیتی است که از آن یاد می‌شود، به عقیده کارشناسان اگر حاکمیت بتواند به اطلاعات مودیان دسترسی داشته باشد، زمینه برای مالیات‌گیری عادلانه و مقابله با فرار مالیاتی در کشور ایجاد می‌شود.

همچنین یکی از منابع درآمدی مهم تمامی دولت‌ها در سراسر جهان مالیات است و در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد می‌تواند به شکوفایی اقتصادی و اداره بهتر کشور کمک کند.

کد خبر 66177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =