امضای قرارداد صادرات ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکیه به مجارستان

قرارداد صادرات سالانه ۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز از ترکیه به مجارستان در جریان سفر "رجب طیب اردوغان" به بوداپست بین مقامات دو کشور به امضا رسید.

به گزارش اگزیم‌نیوز از شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر، این قرارداد که مدت اجرای آن ۱۳ سال تعیین شده، نخستین قرارداد صادرات گاز طبیعی ترکیه به خارج از این کشور محسوب می شود و با اجرای آن ترکیه نیز به جمع کشورهای صادرکننده گاز می پیوندد.

قرارداد صادرات گاز ترکیه بین شرکت "بوتاش" ترکیه و شرکت "ام. وی. ام. جیا. ای انرژی" مجارستان امضا شد و در جریان آن، گاز طبیعی ترکیه از طریق خط لوله ای که از کشور بلغارستان می گذرد، به مجارستان منتقل و صادر خواهد شد.

بنا به اعلام رسانه های ترکیه، اجرای این قرارداد که شامل همکاری در زمینه استفاده از زیرساخت‌های ال. ان. جی و تأسیسات ذخیره‌سازی گاز طبیعی ترکیه است، نقش قابل توجهی در امنیت تامین انرژی اروپا ایفا خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، دولت ترکیه حدود سه ماه پیش بهره برداری از چند میدان گازی غنی در دریای سیاه را آغاز کرده و حجم آن را ۷۱۰ میلیارد متر مکعب و ارزش ذخایر گاز طبیعی کشف شده در این دریا را بالغ بر یک تریلیون دلار اعلام کرد.

مقامات این کشور در نظر دارند با تداوم برنامه کشف منابع انرژی و استفاده از ظرفیت ترانزیتی خطوط لوله گاز طبیعی، ترکیه را به قطب تامین انرژی گاز در غرب آسیا و تامین کننده گاز اروپا تبدیل کنند.

ترکیه برای تامین گاز مورد نیاز خود، به ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه وابسته است به طوری که بخش اعظم گاز ۵۰ تا ۶۰ میلیارد متر مکعبی خود را وارد می کند و امیدوار است که در کنار واردات از شرکای انرژی خود از جمله روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران، ۲۵ تا ۳۰ درصد از نیاز انرژی روز افزون خود را تا سال ۲۰۲۶ از ذخایر گازی کشف شده در دریای سیاه تامین کند.

فاتح دونمز وزیر انرژی ترکیه سابق چند ماه پیش اعلام کرد که کشورش برای تامین ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز مورد نیاز اروپا در حال مذاکره با جمهوری آذربایجان و سایر کشورهای منطقه غرب آسیاست.

ترکیه پایانه انتقال گاز به اروپا را احداث کرده و قرار است به زودی در جریان سفر ولادیمیر پوتین به این کشور به بهره برداری برساند که در صورت آغاز فعالیت این پایانه ترانزیت گاز طبیعی به کشورهای اروپایی، ترکیه به کریدور تامین سوخت گاز در جهان تبدیل خواهد شد.

ترکیه واردات گاز از روسیه و جمهوری آذربایجان را از حدود ۲۰ سال پیش آغاز کرد و پیش از آن هم از طریق یک خط لوله از ایران گاز وارد می کرد، ولی در سالهای گذشته ظرفیت پایانه‌های گاز مایع خود را نیز افزایش داد و امروز پنج پایانه گاز مایع ترکیه شامل ۲ ترمینال در خشکی و سه ترمینال در دریا فعال است.

ترکیه هم اکنون سوخت گاز مایع (ال. ان. جی) را از مصر، الجزایر و نیجریه و به خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس خریداری می کند و بزرگترین پایانه گاز مایع (اروپا) را دارد.

ترکیه پروژه های متعددی از جمله «تاناپ» و «جریان ترک» را برای انتقال انرژی اجرا کرده است.

میزان مصرف کنونی گاز در ترکیه را ۵۵ تا ۶۰ میلیارد متر مکعب است و این کشور با وجود این که یکی از چهار کشور پرمصرف گاز (در اروپا) محسوب می شود، ولی این فرصت را دارد که هم با خطوط لوله و هم با پایانه‌های گاز مایع(ال. ان. جی) سالانه ۱۰۰ میلیارد متر مکعب گاز را وارد کرده و ۴۰ میلیارد متر مکعب مازاد مصرف خود را به اروپا صادر کند.

کد خبر 66236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =