تخصیص و کارسازی ۳ میلیارد دلارِ بلوکه شده ایران در عراق برای واردات نهاده دامی

حدود ۳ میلیارد دلار از دارایی های ارزی بلوکه شده ایران در عراق از طریق بانک مرکزی برای واردات کالاهای اساسی تخصیص داده شد که این موضوع اثر ملموسی در کاهش قابل توجه رسوب کالا در بنادر کشور داشته است.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز، همزمان با سرعت گرفتن تحرکات برای آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در کشور کره جنوبی اخبار مهمی درباره نهایی شدن آزادسازی بخش دیگری از دارایی های ارزی کشور مطرح شده است.

لازم به ذکر است، از اواسط ۲۰۱۹ دسترسی کشور حتی برای واردات کالاهای اساسی و اقلام غیر تحریمی نیز محدود و غیر ممکن شده بود، حالا با اقدامات انجام شده در حوزه سیاست خارجی کشورمان اقدامات نهایی برای آزادسازی این مبالغ نهایی شده و تا اواسط شهریور ماه حدود ۶ میلیارد دلار از کره در حساب ۶ بانک خصوصی ایرانی قرار خواهد گرفت.

تخصیص و کارسازی ۳ میلیارد دلار از دارایی های ارزی بلوکه شده در عراق برای واردات نهاده دامی

پیگیری ها نشان می دهد مدتی قبل تعاملات بین المللی در مورد آزادسازی بخش دیگری از دارایی های ایران در عراق نیز نهایی شده و هم اکنون حدود ۳ میلیارد دلار از این منابع که پیشتر حتی برای مصارف غیر تحریمی نیز قابلیت جابه جایی نداشت برای واردات نهاده دامی تخصیص یافته است.

باتوجه به اینکه پیشتر دولت از این منابع برای مصارف جاری بودجه ای خود با ارقامی مانند ۵ الی ۸ هزار تومان به ازای هر دلار استفاده کرده و به ازای آن پایه پولی نیز افزایش یافته، حالا با تخصیص این ۳ میلیارد دلار به واردکنندگان نهاده دامی به ازای هر دلار ۲۸۵۰۰ تومان انتظار می رود این کار اثرات مشخص در کاهش پایه پولی داشته باشد.

تخصیص ۱۰ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده برای واردات نهاده های دامی و دارو

با توجه به تخصیص حداقل ۳ میلیارد دلار از منابع پیشتر بلوکه شده کشور در عراق در کنار آزادسازی و تخصیص قریب الوقوع ۶ میلیارد دلار از منابع آزادشده بانک مرکزی در کشور کره جنوبی به نظر میرسد بخش عمده نیازهای وارداتی در سال جاری مرتفع شده و از این بابت چالشی گریبان گیر فضای اقتصادی ایران نخواهد شد.

کد خبر 66275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =