گسترش تجارت خارجی و تکمیل زنجیره ارزش، مهمترین اقدامات صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت با اشاره به گسترش روابط دیپلماسی در دولت سیزدهم، گفت: این شرکت مذاکرات فراوانی با کشورهای همسایه و همسو داشته که به توسعه همکاری‌های خارجی در زمینه فروش کاتالیست، مواد شیمیایی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تامین تجهیزات و قطعات منجر شده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، «مرتضی شاهمیرزایی» با تبریک فرارسیدن هفته دولت، به نقش حائز اهمیت توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ایجاد ارزش‌افزوده، ارزآوری، اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی و تکمیل زنجیره تأامین صنایع گوناگون کشور، با توسعه صنعت پتروشیمی به ارمغان می‌آید.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به ضرورت توجه به توسعه صنایع تکمیلی به‌ویژه در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تاکید کرد و افزود: صنعت پتروشیمی نماد اقتصاد مقاومتی و درون‌زایی اقتصادی در عرصه صادرات غیرنفتی است.

وی، به گسترش روابط بین‌الملل در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به‌دنبال سیاست افزایش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و همسو در این دولت، مذاکرات فراوانی با کشورهای روسیه، ازبکستان، ارمنستان، هندوستان، پاکستان، آفریقا و کشورهای شرق دور داشته که به گسترش همکاری‌های خارجی صنعت پتروشیمی ایران در زمینه فروش کاتالیست و مواد شیمیایی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تامین تجهیزات و قطعات منجر شده است.

شاهمیرزایی، مهمترین اقدام در دولت سیزدهم را برنامه‌ریزی برای دستیابی به قله تکمیل زنجیره ارزش دانست و اضافه‌کرد: به این منظور شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان تنظیم‌گر و سیاست‌گذار صنعت پتروشیمی، سند توسعه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی را تدوین و ابلاغ کرد.

وی گفت: همسو با تحقق این هدف، شرکت ملی صنایع پتروشیمی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را با هدف افزایش ارزش افزوده و درآمدزایی، کاهش خام و نیمه‌خام فروشی، رفع نواقص موجود در زنجیره ارزش کشور برای کاهش واردات، خودکفایی در تأمین بازار داخلی و افزایش تاب‌آوری، کاهش ارزبری، اشتغال‌زایی و تنوع‌بخشی سبد محصولات و در نتیجه مقاصد صادراتی به سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه‌داد: طرح‌های زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در قالب ۲۰ بسته در پنج زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، آروماتیک و بوتیلن به مجموع ظرفیت اسمی سالیانه ۳.۸ میلیون تن با سرمایه‌گذاری ۴.۲ میلیارد دلار و با قابلیت تولید سالیانه ۴.۴ میلیارد دلار از انواع محصول پایین‌دستی ارائه شد.

پتروشیمی مصداق بارز جلوگیری از خام‌فروشی؛ مصرف روزانه یک میلیون بشکه معادل نفت خام

شاهمیرزایی با تاکید بر اینکه طرح‌های زنجیره ارزش بر اساس دسترسی هلدینگ‌ها به خوراک‌های مورد نیاز، در قالب طرح‌های ملی خودکفایی به آنها ابلاغ شده است، تصریح‌کرد: شماری از هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند و تاکنون چند موافقت‌نامه اصولی برای طرح‌های زنجیره ارزش صادر شده است.

وی ادامه‌داد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون با ظرفیت اسمی سالیانه بیش از ۹۲ میلیون تن، روزانه حدود یک میلیون بشکه معادل نفت خام از منابع هیدروکربوری را به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند، به‌طوری‌ که این صنعت در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۷ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

معاون وزیر نفت یادآور شد: پتروشیمی‌های گچساران، دی‌آریا پلیمر خمین، پارس گلایکول، فاز نخست پالایش گاز شهدای هویزه خلیج فارس، واحد دوم هوای فشرده دماوند انرژی عسلویه، پیش‌تراکم کارخانه گاز و گاز مایع ۹۰۰ و ۱۰۰۰ و مخازن نه‌گانه مخازن سبز پتروشیمی عسلویه طرح‌هایی هستند که طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

شاهمیرزایی، از افتتاح پنج طرح پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۲ خبر داد و تصریح‌کرد: ظرفیت صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری‌های جدید تا پایان سال ۲.۵ میلیون تن افزایش می‌یابد.

بازنگری طرح‌های غیرفعال و جایگزینی طرح‌های زنجیره ارزش

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی مبتنی بر بهره‌گیری حداکثری از خوراک‌های اولیه موجود در صنعت نفت و گاز و کشش بازار داخلی و خارجی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست، اظهار کرد: بر این اساس، بازنگری مجوز طرح‌های پتروشیمی با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی دولت سیزدهم قرار گرفت و مجوز بیش از ۱۰ طرح پتروشیمی غیرفعال ابطال شد و بعضی از طرح‌ها به طرح‌های زنجیره ارزش تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، همچنین انطباق بیشتر توسعه صنعت پتروشیمی بر مبنای آمایش سرزمینی و توجه به مسائل زیست محیطی را از ارکان توسعه پایدار دانست که در برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی توجه ویژه به آنها شده است.

شاهمیرزایی ادامه داد: هم‌اکنون اجرای ۶۷ طرح با مجموع ظرفیت سالانه ۴۸ میلیون تن در قالب برنامه هفتم توسعه و ۳۷ طرح با مجموع ظرفیت سالانه ۵۱ میلیون تن در قالب برنامه هشتم توسعه در صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه سال‌های آینده صنعت پتروشیمی قرار دارد.

وی مجموع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران از آغاز تاکنون را حدود ۸۵ میلیارد دلار اعلام و اظهار کرد: طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی ظرفیت جذب حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه را دارند.

به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، نوسازی اسکله‌های ماهشهر و عسلویه و ساخت اسکله‌های جدید ۱۶ و ۱۷، دریافت موافقت وزیر نفت برای احداث خط انتقال متانول از منطقه عسلویه به منطقه انرژی‌بر پارسیان با هدف توسعه زنجیره ارزش متانول، تعیین تکلیف طرح‌های متوقف گلستان، ابن‌سینا همدان، خط مرکز از دیگر اقدام‌های اساسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم است.

امضای ۲۳ قرارداد و تفاهم‌نامه با داخلی‌ها

شاهمیرزایی خاطرنشان‌کرد: ۸۵ درصد فروش صادراتی در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۲.۷ میلیارد دلار و ۹۱ درصد فروش صادراتی سال ۱۴۰۱ معادل ۱۴.۵۵ میلیارد دلار از سوی مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی در سامانه ارزی نیما فروخته شده است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی همسو با اجرای سیاست‌های کلان و استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی گام برمی‌دارد، اظهار کرد: اقدام‌های متعددی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی همسو با شناسایی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است؛ از این رو ۱۰۷ شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۰ و ۲۳۴ شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۱ در حوزه اجرا و ساخت تجهیزات داخل صنعت پتروشیمی برای همکاری شناسایی شدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بنا به ضرورت تمرکز بر توسعه ساخت داخل، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و به هم‌رسانی کسب‌وکارهای این حوزه اقدام به تأسیس مرکز نوآوری و خودکفایی صنعت پتروشیمی کرده است، ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ۲۳ قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تولید دانش‌های فنی، کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی با شرکت‌های داخلی امضا کرده است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از ۸۵ درصد کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی بومی‌سازی شده است، یادآور شد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی متعهد شده است تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی کند.

کد خبر 66405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =