دولت دوازدهم؛ رکورددار بدهکارترین دولت ایران

طبق آمارهای موجود، دولت دوازدهم به عنوان بدهکارترین دولت ایران از سال ۱۹۹۶ به بعد شناخته شد و نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۴۸.۳۴۲ درصد رسید.

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار "اگزیم نیوز"، بررسی آمارهای رسمی منتشره در خصوص بدهی ناخالص داخلی که توسط صندوق بین المللی پول منتشر شده نشان می دهد که دولت دوازدهم به عنوان بدهکارترین دولت بوده به نحوی که میزان بدهی های این دولت، رکورد بدهی در میان دولت های ایران از سال ۱۹۹۶ به این طرف را نیز شکسته است.

برپایه این گزارش، میزان بدهی ناخالص دولت ایران به تولید ناخالص داخلی روندی کم و بیش نزولی را از سال ۲۰۰۲ به بعد طی کرده است. از سال ۲۰۱۴ و با آغاز به کار دولت یازدهم، شاهد معکوس شدن این روند بودیم. در این سال، نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۱۲.۵۸۷ درصد می رسد.

در سال ۲۰۱۳، این رقم ۱۱.۷۵۸ درصد برآورد شده بود. در سال ۲۰۲۱، نسبت بدهی ناخالص دولت به تولید ناخالص داخلی به رقم ۴۸.۳۴۲ درصد افزایش می یابد که بالاترین رقم بدهی ثبت شده در میان دولت های ایران از سال ۱۹۹۶ به این طرف است.

در رتبه بندی کشورها از نظر بدهی نیز شاهد بدتر شدن وضعیت کشور در دولت دوازدهم بودیم. ایران از نظر بدهی دولت در سال ۲۰۱۳ در رتبه ۱۷۵ جهان قرار داشته است، اما در سال ۲۰۲۱ یعنی سال آخر فعالیت دولت دوازدهم رتبه ایران از نظر بدهی دولت به ۱۳۰ می رسد.

به بیان دیگر، دولت دوازدهم در رتبه بندی بدهکارترین دولت های جهان، ۳۰ پله بالا می آید. پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت بدهی های دولت قبل انجام شد. این رقم در برخی ماه ها از ۱۲ هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده و به ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز رسید.

در دولت سیزدهم، همچنین ۲۰۸ هزار میلیارد تومان از بدهی های دولت به تامین اجتماعی نیز پرداخت شده است. دولت در سال گذشته، ۱۷۴ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان بابت تسویه اصل و سود اوراق منتشر شده در سال های گذشته را پرداخت کرده است.

طبق گزارش جدید سازمان ملل، بدهی های ایران در سال ۲۰۲۲ با کاهش ۲۰ درصدی همراه بود و رتبه ایران نیز ۱۰ رده بهبود یافت.

کد خبر 66550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =