افزایش قیمت خوراک دام در بازارهای جهانی

افزایش قیمت خوراک دام زنگ هشدار برای تولیدکنندگان است که به گفته کارشناسان ۷۰ درصد هزینه تولید محصولات پروتئینی مانند گوشت و مرغ و ابسته به خوراک است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، در آخرین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی، قیمت خوراک دام افزایش یافت و این هشداری برای وارد کنندگان این محصول است که به فکر روزهای آینده باشند.

در کشور ما هم سالانه حدود ۵.۵ میلیارد دلار انواع خوراک دام وارد می شود، حدود ۷۵ درصد نیاز کشور به نهاده‌های دامی از جمله خوراک دام از محل واردات تامین می شود.

به گزارش بلومبرگ، در آخرین روز کاری این هفته در بازارهای جهانی، قیمت ذرت که معمولا به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود با رشد ۳.۲۵ دلاری همراه شد و هر بوشل از این محصول به قیمت ۴۸۱ دلار و ۵۰ سنت به فروش رفت.

به گفته کارشناسان نهاده در هزینه تولید محصولات پروتئینی بسیار موثر است و حدود ۷۰ درصد قیمت تمام شده تولید را تشکیل می دهد.

یک کارشناس امور دام در این خصوص گفت: یکی از دلایلی که باعث شده قیمت گوشت و مرغ در کشور گرانتر باشد، تامین سخت و گران خوراک دام است که قیمت تمام شده تولید را اضافه می کند و تولید کننده مجبور است که برای حفظ حاشیه سود به قیمت بالاتری بفروشد که در نهایت به قیمت بیشتری دست مصرف کننده می رسد.

سالهاست که در کشور وابستگی به خوراک دام که عمدتا سویا و ذرت است، وجود دارد با وجود برنامه هایی که برای کاهش وابستگی در وزارت جهاد کشاورزی تدوین شده اما نتیجه ای طی سالهای گذشته حاصل نشده است.

وزارت جهادکشاورزی می گوید که ذرت محصول آب بری است که شرایط تولید در داخل را سخت کرده است، میانگین بارش ۲۳۰ میلی متر است که ذرت امکان کشت دیم ندارد و در مناطق آبی هم به صرفه نیست که به جای سایر محصولات اساسی کشت شود.

کارشناسان به این اظهارات وزارت جهاد انتقاد دارند و می گویند، چرا این همه هندوانه و خربزه در کشور تولید می شود که آب زیادی هم استفاده می کنند و به عنوان کالای اساسی و ضروری هم حساب نمی‌آیند.

به گزارش مرکز آمار در نیمه نخست سال، عمده محصول صادراتی ما به کشورهای عربی عمدتا هندوانه بوده است.

کارشناسان می گویند صادرات هندوانه در واقع صادرات آب مجازی است که کشور به شدت نیازمند آن است.

کد خبر 66632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =