رشد ۱۹درصدی صادرات محصولات کشاورزی و غذایی/ انجام ۹۴ درصد صادرات به کشورهای همسایه

سرپرست اداره‌کل پایش و تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران از رشد ۱۹ درصدی صادرات محصولات دامی، شیلاتی، کشاورزی و غذایی در پنج ماهه نخست امسال خبر داد که ۹۴ درصد وزن و ۸۴ درصد ارزش صادرات این محصولات نیز به ۱۵ کشور همسایه بوده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، «سیدروح الله لطیفی» اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه سه میلیون و ۵۳ هزار و ۲۶۷ تن محصولات شیلاتی، دامی، کشاورزی و غذایی صادر شده که نسبت به مدت مشابه، سه درصد در وزن و ۱۹ درصد در ارزش با رشد همراه بوده است.

وی افزود: از این میزان صادرات، ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به ۱۵ کشور همسایه بوده است.

لطیفی ادامه‌داد: در پنج ماهه نخست سال گذشته سهم همسایگان از صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به ترتیب ۹۰ درصد وزن و ۸۰ درصد ارزش بوده که امسال این میزان هم در کل صادرات و هم نسبت به سهم صادراتی سال قبل به همسایگان با افزایش همراه بوده است.

عراق، مقصد نخست صادرات

وی درباره مقاصد صادراتی کالای غذایی و کشاورزی، توضیح‌داد: عراق با خرید یک میلیون و ۳۱۹ هزار تن کالای غذایی و کشاورزی به ارزش ۷۲۹ میلیون و ۶۰۷ هزار دلار، نخستین مقصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی ایران بود که ۴۳درصد وزن و ۳۷ درصد ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است.

سرپرست اداره‌کل پایش و تجارت خارجی سازمان تعاون روستایی ایران افزود: امارات با خرید ۲۴۰ میلیون دلار، روسیه با ۱۹۴ میلیون دلار، پاکستان با ۱۴۶.۵ میلیون دلار و افغانستان با ۱۳۱ میلیون دلار، مقاصد دوم تا پنجم صادرات محصولات کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی ایران در پنج ماهه نخست امسال بودند.

وی در خصوص سایر مقاصد صادراتی به کشورهای همسایه، گفت: ترکیه با خرید ۵۵ میلیون دلار، ترکمنستان با ۳۶ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۳۲.۵ میلیون دلار، قطر با ۳۰.۵ میلیون دلار، عمان با ۲۸.۳ میلیون دلار، قزاقستان با ۲۰.۱ میلیون دلار، ارمنستان با ۱۷.۴ میلیون دلار، کویت با ۱۶.۵ میلیون دلار، بحرین با ۱.۹ میلیون دلار و عربستان با ۶ هزار دلار، مقاصد ششم تا پانزدهم صادرات محصولات یاد شده از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه امسال بودند.

لطیفی درباره مقاصد صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی به دیگر کشورها، گفت: چین با خرید ۷۶.۳ میلیون دلار، هند با ۳۳.۷ میلیون دلار، آلمان با ۳۱.۱ میلیون دلار، ازبکستان با ۲۱.۸ میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۱میلیون دلار، تاجیکستان با ۱۰.۶ میلیون دلار، گرجستان با ۷.۵ میلیون دلار، کانادا با ۵.۷ میلیون دلار، سومالی با ۴.۹ میلیون دلار، لبنان با چهار میلیون دلار، انگلیس با ۲.۷ میلیون دلار، بلغارستان با ۱.۶ میلیون دلار، فرانسه ۱.۵ میلیون دلار و کنیا با ۱.۶ میلیون دلار ۱۴ مقصد صادراتی محصولات کشاورزی، غذایی، دامی و شیلاتی ایران خارج از کشورهای همسایه در پنج ماهه نخست امسال بود.

وی گفت: تعاونی های روستایی با استناد به ماده ۳ اساسنامه خود می‌توانند از مرحله ماقبل تولید، برداشت، بسته بندی، بازاریابی و بازار رسانی، نقش موثری را در توسعه صادرات زنجیره ارزش، همراه با زنجیره مناسب تامین، ایفا کنند و سازمان مرکزی تعاون روستایی در تلاش است تا تعاونی های روستایی توانمندی خود را در تجارت خارجی به‌ویژه در صادرات به کشورهای همسایه و سایر کشورها ارتقا دهند و موانع صادراتی چه در حوزه فرایندی و چه در حوزه تعاملی با سایر سازمان ها برای تعاونی‌های روستایی کاهش یابد.

کد خبر 66666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =