گزارش فایننشال تایمز از اوج گیری دوباره تجارت ایران و امارات

تارنمای روزنامه فایننشال تایمز امروز به نقل از تجار و مقام های آگاه خبرداد که پس از کاهش محدودیت های ابوظبی علیه مراودات اقتصادی با تهران، تجارت میان ایران و امارات متحده عربی اوج گرفته است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم نیوز، این نشریه اقتصادی به نقل از صاحبان کسب و کار، نوشت: امارات در ماه های اخیر محدودیت های ثبت شرکت و صدور ویزا برای شرکت های ایرانی را با وجود تحریم های شدید آمریکا، کاهش داده است. سرمایه گذاران ایرانی نیز به دنبال راهی برای تقویت تجارت فیمابین از طریق ایجاد ساز و کارهایی برای تامین مالی تراکنش های قانونی هستند.

فایننشال تایمز به نقل از منابع ایرانی نوشت که امارات پس از چین بزرگترین شریک تجاری ایران است. پس از همه گیری کرونا ارزش تجارت دوجانبه به ۱۱ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۰ سقوط کرد ولی در سال ۱۴۰۱ دوباره به ۲۴ میلیارد دلار افزایش یافت.

براساس این گزارش، این رشد تجارت بیش از تجارت ۲۲ میلیارد دلاری دو کشور در سال ۲۰۱۲ و در آستانه اثرگذاری تحریم هاست. مقام های ایرانی اعلام کرده اند که در پی افزایش تجارت دوجانبه به ۳۰ میلیارد دلار ظرف ۲ سال آتی هستند.

مسعود دانشمند رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران و امارات به فایننشال تایمز گفت: فشار بانک مرکزی امارات کاهش یافته و برخی از بانک های این کشور افتتاح حساب (برای مشتریان ایرانی) را آغاز کرده اند. در حال حاضر برخی از شرکت های ایرانی که در گذشته در امارات حضور داشته و غیرفعال شده بودند، دوباره فعال شده اند. حتی برخی از شرکت های جدید نیز شروع به کار کرده اند.

این روزنامه انگلیسی به نقل از منابع آگاه نوشت که مقام های ایرانی از همتایان اماراتی خود خواسته اند تا سازوکارهای جدیدی را برای تامین مالی تجارت دوجانبه بیابند.

وزارت اقتصاد امارات به این روزنامه گفت: روابط اقتصادی ما با ایران اهمیت فراوان دیرینه ای دارد و تجارت امارات متحده عربی با ایران با رعایت کامل معیارها و قوانین جهانی انجام می شود.

در ادامه این گزارش آمده است: برخی از شرکت ها و بانک های ایرانی از معتمدین در امارات برای انجام تراکنش های دوجانبه و بی اثرکردن محدودیت های جاری استفاده می کنند.

یکی از تجار مقیم امارات نیز به این روزنامه گفت که برخی از بانک های ایرانی با بانک هایی در امارات تماس گرفته اند تا به روابط در سایه خود رسمیت بخشند.

وی افزود: سالها محدودیت های خودخواسته علیه تجارت با ایران وجود داشت. اما این محدودیت ها در سال های اخیر اندک اندک کاهش یافته و حس آزادی بیشتری (در فضای کسب و کار) ایجاد شده است.

کد خبر 66854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =