اختلافات لهستان و اوکراین بر سر بازار غلات بالا گرفت

وزیر امور اتحادیه اروپای لهستان در واکنش به تهدید دولت اوکراین مبنی بر شکایت علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت که تاکتیک‌های فشار کی‌یف بر سر ممنوعیت ارسال غلات از طریق خاک لهستان کارساز نخواهد بود.

به گزارش اگزیم‌نیوز از راشاتودی، شیمون شینکوفسکی ول سک، وزیر امور اتحادیه اروپای لهستان روز جمعه در واکنش به تهدید دولت اوکراین مبنی بر شکایت علیه این کشور در سازمان تجارت جهانی (WTO) گفت که تاکتیک‌های فشار کی‌یف بر سر ممنوعیت ارسال غلات از طریق خاک لهستان کارساز نخواهد بود.

به گفته این دیپلمات، ورشو تحت تأثیر چنین اقدامی قرار نخواهد گرفت چرا که حفاظت از کشاورزان و شهروندان لهستانی اولویت اصلی دولت این کشور است.

وی گفت: این یک تهدید و یک عنصر فشار دیگر از سوی طرف اوکراینی است. این عناصر گاهی اوقات از سوی اوکراین فراتر از مرزهای مشخص دیپلماسی می‌رود.

شینکوفسکی افزود که مقامات لهستانی قصد ندارند تحریم های اعمال شده بر واردات محصولات کشاورزی اوکراین را که قرار است در ۱۵ سپتامبر منقضی شود، لغو کنند.

صادرات غلات اوکراین که کالای اصلی تجاری این کشور محسوب می‌شود، در حال حاضر در بازارهای لهستان، مجارستان و سه کشور دیگر اتحادیه اروپا ممنوع شده است.

این ممنوعیت بر اساس توافقی اعمال شد که به منظور محافظت از کشاورزان این منطقه در برابر مازاد محصولات کشاورزی ارزان‌تر در اوایل سال جاری میلادی با کمیسیون اروپا منعقد شد.

این موضوع بین کی‌یف و اعضای شرقی اتحادیه اروپا که از بزرگترین حامیان اوکراین در رویارویی با روسیه بوده‌اند، شکاف ایجاد کرده است.

کشورهای متاثر از اشباع بازار غلات مکرراً متعهد شده‌اند که در صورتی که اتحادیه اروپا تصمیم به لغو محدودیت‌ها بگیرد، ممنوعیت‌های وارداتی یک‌جانبه را بر خلاف قوانین تجاری مشترک این بلوک اعمال کنند.

کد خبر 66879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =