ذرت‌های موجود در انبارهای همدان مشکلی ندارند/ ذرت قارچ‌زده، سالم‌سازی و به مصرف دام می‌رسد

سازمان دامپزشکی کشور با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: ادعای وجود ذرت فاسد در انبارهای همدان، ناشی از ناآشنایی با ادبیات تخصصی در تشخیص سلامت محصول و همچنین امکان سالم‌سازی به‌وسیله فرآیندهای مشخص انجام شده است. انتظار می‌رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت‌های مدیران باشد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، در پی تأکید وزیر جهاد کشاورزی در جریان سفر به همدان مبنی بر اینکه هیچ ذرت آلوده‌ای در همدان وجود ندارد، یک خبرگزاری با انتشار مکاتباتی مدعی شد که این گفته وزیر جهاد کشاورزی صحت ندارد.

اما مکاتبات منتشرشده نشان می‌دهد ادعای وجود ذرت فاسد از طرف این خبرگزاری ناشی از ناآشنایی آن با ادبیات تخصصی در تشخیص سلامت محصول و همچنین امکان سالم‌سازی به‌وسیله فرآیندهای مشخص مانند حرارت‌دهی انجام شده است.

در این خصوص سازمان دامپزشکی کشور با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تشریح فرآیندهای آزمایش محصول و انواع بهره‌برداری و روش‌های سالم‌سازی، این انتظار را مطرح کرده است که با پرهیز از اظهارنظرهای غیرتخصصی، آرامش و امنیت ذهنی مخاطبان در اولویت باشد.

متن اطلاعیه سازمان دامپزشکی به این شرح است:

پیرو مصاحبه وزیر جهادکشاورزی مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۲۱ در ارتباط با ذرت دامی موجود در انبارهای استان همدان، اعلام می‌دارد کلیه محموله‌های نهاده‌های وارداتی خوراک دام در مبادی ورودی توسط پست‌های قرنطینه سازمان دامپزشکی نمونه برداری و مورد آزمایش‌های لازم قرار می‌گیرند که در صورت انطباق کامل بهداشتی، اجازه ورود و توزیع خواهند داشت، در غیر این صورت یا عودت داده می‌شوند یا با اخذ دستور از مقام محترم قضایی، امحا خواهند گردید.

محموله‌های دپو شده در انبارها، تحت نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی قرار گرفته و به مجرد مشاهده تغییرات ظاهری (ارگانولپتیکی) می‌بایست تحت آزمایش‌های لازم قرار بگیرند.

برخی از معیارهای کیفی مانند بالارفتن درصد خاکستر و سوختگی سطحی، مانع از مصرف محموله نمی‌گردند بلکه بر اساس نتایج آزمایشگاهی حاصله، نوع مصرف تغییر خواهد کرد.

به عنوان مثال ذرت دارای سوختگی به کارخانجات خوراک دام جهت انجام فرایند اکسترود و حرارت دهی جهت تهیه پلیت انتقال می‌یابد.

در صورتی که قارچ بیش از حد مجاز باشد، به شرط عدم تولید توکسین، تحت فرایند حرارت دهی و سالم سازی قرار گرفته و از نظر مصرف کاملا بی‌خطر خواهد بود.

لذا شفاف سازی این فرآیند و اطمینان بخشی به بهره برداران و تولیدکنندگان گرامی از وظایف خادمین ملت بوده و انتظار می‌رود با پرهیز از هرگونه اظهار نظر غیرتخصصی، آرامش و امنیت اذهان مخاطبین در صدر اولویت‌های مدیران باشد.

کد خبر 66959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =