پیش‌بینی بزرگترین کمبود نفت از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون

کاهش تولید نفت خام توسط عربستان سعودی باعث تشدید کمبود عرضه نفت در جهان خواهد شد و انتظار می‌رود بازار نفت با بزرگترین کمبود خود در بیش از یک دهه گذشته روبه‌رو شود.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز از وبگاه بیزنِس اینسایدِر، بر اساس محاسبات بلومبرگ با استفاده از آخرین داده‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، میزان نفتی که اوپک در سه ماهه سوم امسال تامین می‌کند حدود ۱.۸ میلیون بشکه در روز کمتر از میزان لازم برای تامین تقاضا است.

پیش‌بینی می‌شود که تا سه‌ماهه چهارم سال جاری میلادی، این کمبود افزایش یابد و کشورها مجبور شوند برای رفع کمبودها از ذخایر نفت استفاده کنند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در صورتی که تولید اوپک ثابت بماند، ذخایر نفت خام به میزان ۳.۳ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۷ میلادی به شمار می‌رود.

پس از انتشار آمار اوپک، بهای نفت خام وست تگزاس اینترمیدیِت با ۲ درصد افزایش به بشکه‌ای ۸۹.۰۵ دلار رسید. بهای نفت خام برنت، که معیاری بین‌المللی برای قیمت‌گذاری نفت خام است، نیز با ۱.۷ درصد افزایش به ۹۲.۱۸ دلار رسید.

عدم تعادل عرضه و تقاضا در حالی رخ می‌دهد که عربستان سعودی که در عمل رهبری اوپک را بر عهده دارد، به‌تازگی کاهش تولید نفت خام خود را تمدید کرده است. این در حالی است که روسیه نیز در حال افزایش محدودیت‌های صادرات نفت خود است.

به گفته بلومبرگ، عربستان سعودی ممکن است به دنبال افزایش قیمت نفت به بشکه‌ای ۱۰۰ دلار به عنوان راهی برای تامین مالی طرح‌های پرهزینه داخلی خود باشد.

کد خبر 67002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =