صندوق بین المللی پول: بدهی دولت ایران از ۱۳۲ دولت جهان کمتر شد

صندوق بین‌المللی پول از کاهش ۲۰ درصدی بدهی دولت ایران در سال ۲۰۲۲ خبر داد و اعلام کرد بدهی دولت ایران از ۱۳۲ دولت جهان در این سال کمتر بوده است.

به گزارش روز یکشنبه اگزیم‌نیوز، صندوق بین‌المللی پول با بررسی میزان بدهی ۱۶۲ دولت جهان به‌ نسبت تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ از بهبود قابل توجه وضعیت ایران از این نظر خبر داده است.

براساس محاسبات این نهاد بین‌المللی کل بدهی دولت ایران در سال ۲۰۲۲ معادل ۳۴.۱ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. بدهی دولت ایران در این سال نسبت به سال قبل از آن کاهش ۲۰ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۱ بدهی ناخالص دولت ایران معادل ۴۲.۴ درصد تولید ناخالص داخلی اعلام شده بود.

بدهی دولت ایران در سال ۲۰۲۱ نیز نسبت به سال قبل از آن کاهش یافته بود. بر این اساس، طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم بدهی دولت ایران حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۲۰ یعنی آخرین سال فعالیت دولت قبل نسبت بدهی دولت ایران به تولید ناخالص داخلی ۴۸.۲ درصد اعلام شده بود.

همچنین دولت ایران در رده‌بندی ۱۶۲ دولت جهان از نظر نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی طی سال ۲۰۲۲ در رتبه ۱۳۳ قرار گرفته است. یعنی بدهی دولت ایران از ۱۳۲ دولت در جهان کمتر بوده است.

رتبه ایران در رده‌بندی جهانی بدهی دولت‌ها در سال میلادی گذشته ۹ پله بهبود داشته است. ایران در سال ۲۰۲۱ از نظر بدهی ناخالص دولت در رتبه ۱۲۴ قرار گرفته بود اما در سال ۲۰۲۲ توانسته است ۹ کشور را پشت‌سر بگذارد و در جایگاه ۱۳۳ قرار گیرد.

رتبه ۱۸ آمریکا از نظر نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی در جهان

براساس آمار صندوق بین‌المللی پول ژاپن بدهکارترین کشور جهان در سال ۲۰۲۲ بوده است. بدهی دولت ژاپن نسبت به تولید ناخالص داخلی در این سال ۲۱۴ درصد بوده است. یونان با بدهی ۱۹۲ درصدی و اریتره با بدهی ۱۶۳درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

آمریکا به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا عنوان هجدهمین دولت بدهکار جهان را دارد. بدهی دولت آمریکا به تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۱۰ درصد برآورد شده که با توجه به حجم اقتصاد این کشور رقم قابل‌ملاحظه‌ای است.

بحرین از این نظر در رتبه ۱۵ جهان، انگلیس در رتبه ۱۹، فرانسه در رتبه ۲۳، اردن در رتبه ۲۵، اوکراین در رتبه ۴۰، برزیل در رتبه ۳۶، عمان در رتبه ۴۰، قطر در رتبه ۱۱۰، و عراق در رتبه ۱۱۴ قرار گرفته اند.

از جمله دولت‌هایی که بدهی کمتری نسبت به دولت ایران در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند عبارتند از ترکیه با بدهی معادل ۲۶ درصد تولید ناخالص داخلی، دانمارک با ۲۳ درصد، عربستان با ۲۲.۵ درصد، نروژ با ۱۳ درصد و کویت با ۲.۹ درصد.

برونئی با بدهی معادل ۲.۰۶ درصد نسبت به تولید ناخالص داخلی به عنوان کم بدهکارترین دولت جهان شناخته شده است.

کد خبر 67055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =