آغاز ریزش نرخ دلار در بازار آزاد/ دست بازارساز پرتر از همیشه

موج ریزش قیمت ها در بازار ارز، دقایقی پیش و با انتشار خبر تکمیل واریز ۶ میلیارد دلار پول ایران به حساب بانک‌های ایرانی در قطر منتشر شد. بدین ترتیب، دست بانک مرکزی برای هرگونه سیاستگذاری ارزی بیش از هر زمان دیگری باز خواهد بود و حفظ ثبات بازار ارز بیش از هر زمان دیگری برای بازارساز امکان پذیر شده است.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، ۶ میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده ایران در کره جنوبی که چندی پیش آزاد شده بود، امروز به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر و در قالب یورو واریز شد. با دسترسی کامل ایران به این منابع ارزی قدرت بازارسازی بانک مرکزی در بازار ارز افزایش یافته و کنترل فرمان ارز در میرداماد تسهیل می‌شود. هفته گذشته سید احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت گفت که فرایند آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در حال اجرا است و امیدوارم به‌زودی بانک مرکزی و وزارت امور خارجه جزئیات دقیق از اجرای توافقات آزادسازی اموال بلوکه شده کشور اعلام کنند و پس از اعلام رسمی این خبر توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی، نگرانی شدیدی در میان دلالان و سفته بازان بازار ارز ایجاد شد.

آن‌گونه که به نظر می‌رسد با تداوم اخبار انتشار اخبار مثبت امکان کاهش بیشتر قیمت دلار در بازار غیررسمی وجود دارد که خوشایند دلالان بازار ارز نیست. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قیمت دلار در روزهای آتی کاهش بیشتری خواهد داشت. به طور کلی با ثباتی که در بازار ارز از ۶ ماه گذشته شکل گرفته است، کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری و استفاده از دلار برای حفظ ارزش دارایی خود ندارد.

اعلام دسترسی بانک مرکزی به پول‌های بلوکه‌شده کشورمان در هفته جاری، منجر به افت قیمت دلار در هفته گذشته شد و با وجود اینکه در بازار رسمی ارز در تعطیلات چند روز اخیر خرید و فروشی در آن رخ نمی‌دهد اما در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود نرخ دلار با همچنان روند کاهشی را تجربه کند و برگ ریزان نرخ ارز، پیش از شروع فصل پاییز آغاز شود. البته از دی‌ماه سال گذشته با اجرای سیاست تثبیت اقتصادی از سوی بانک مرکزی، قیمت دلار در بازار غیررسمی حوالی ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان مدیریت شده و از همین‌ رو قیمت اکثر کالاهای سرمایه‌ای نیز ثابت مانده است و بازارهای همسو با دلار در ماه‌های اخیر آرامش نسبی را تجربه کردند.

انتقال کامل پول‌ها و دسترسی کامل بانک مرکزی

دقایقی پیش یک منبع آگاه قطری در گفت و گو با خبرگزاری رویترز از انتقال دارایی های ایران به ارزش ۶ میلیارد دلار از کره جنوبی به حساب های بانکی در دوحه خبر داد. طبق اعلام این منبع آگاه، ۶ میلیارد دلار ایران، به طور کامل به قطر منتقل شده و در حساب بانک‌های ایرانی نشسته است. با این شرایط، منابع مذکور اکنون کاملا در دسترس ایران قرار دارد و طبقاعلام رئیس جمهور، ایران از این منابع آگونه که لازم بداند، استفاده خواهد کرد.

استفاده از منابع آزاد شده با اراده ایران

بر اساس همین توافق بود که رئیس‌جمهور کشورمان اخیراً در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «ان‌بی‌سی نیوز» اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران درباره چگونگی هزینه کردن ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده ایران از کره جنوبی تصمیم‌گیری خواهد کرد و این پول‌ها هر کجا که نیاز باشد، هزینه خواهد شد.

زمزمه‌های ریزش دلار

تغییرات زیرپوستی بازار ارز ایران و تحرکات «مال‌دارها» از حدود یک ماه قبل که خبرهای مربوط به انتقال پول‌های مسدود شده ایران مطرح شد تا حدودی قابل مشاهده بود. اما حالا خبر رسیده که با دسترسی کامل بانک مرکزی به ۶ میلیارد دلار موجود در قطر، قیمت ها در بازار غیررسمی شروع به کاهش کرده است.

مجیدرضا حریری، عضو اتاق بازرگانی ایران و رئیس اتاق ایران و چین هم در این زمینه گفته است که بانک مرکزی زمانی می‌تواند قدرت مداخله در بازار ارز را در اختیار بگیرد که به اندازه کافی ارز در جیبش داشته باشد و خوشبختانه این اتفاق در حال رخ دادن است.

وی تأکید می‌کند که مطمئناً بانک مرکزی از امروز می‌تواند منابع ارزی قابل دسترس خود را به اشکال گوناگون وارد بازار کند و همه باید منتظر اخبار و تأثیرات مثبت در بازار ارز باشند.

کد خبر 67098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =