واگذاری ۵۹.۸ همت دارایی مازاد بانک‌های تحت مدیریت وزارت اقتصاد

وزارت اقتصاد اعلام‌کرد: بانک‌های تحت مدیریت وزارت اقتصاد در یک سال و ۱۰ ماه دولت سیزدهم، معادل ۱۰۹ درصد کل واگذاری‌های دولت قبل، نسبت به فروش دارایی‌های مازاد اقدام کرده اند.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم نیوز از وزارت امور اقتصادی و دارایی، آیت الله رییسی در زمان انتخابات و پیش از تشکیل دولت سیزدهم وعده ساماندهی اقتصاد و نیز اصلاحات ساختاری را در این بخش به مردم داد. رفع ناترازی‌ها، اصلاح نظام بانکی، کنترل استقراض از بانک مرکزی، ساماندهی اموال تملیکی و برخط شدن نظام مالیات ستانی از برنامه های اعلامی دولت بود.

اصلاح نظام بانکی یکی از دغدغه ها و وعده های رییس جمهور قبل از انتخابات بود که بعد از روی کار آمدن دولت این مهم به صورت جدی پیگیری شد. کاهش و کنترل استقراض از بانک مرکزی، زمان بندی تسویه بدهی دولت به بانک ها، اصلاح نظام بانکی و واگذاری اموال مازاد بانک‌ها در این راستا وعده داده شد و اقداماتی برای تحقق این برنامه، در این دو سال به سرانجام رسید.

از ابتدای سال ۱۳۹۴ (شروع قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر) تا پایان تیرماه ۱۴۰۲ کل واگذاری دارایی های مازاد توسط بانک های تحت مدیریت وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از ۱۱۴ هزار میلیارد تومان، شامل حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان فروش سهام غیر بانکی (حدود ۶۱درصد) و ۴۴ هزار میلیارد تومان اموال مازاد (حدود ۳۹) درصد بوده است.

از ابتدای سال ۱۳۹۴ تا پایان شهریور سال ۱۴۰۰ (شش سال و شش ماه در دولت قبل) در مجموع مبلغ ۵۴ هزار و ۸۵۱ میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک های تحت مدیریت این وزارتخانه واگذار شده است. به عبارت دیگر به طور میانگین در دولت قبل هر ساله مبلغ۸ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان واگذاری انجام شده است، در حالی که از پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۰ تا پایان تیر ماه ۱۴۰۲ (یک سال و ده ماه در دولت سیزدهم) در مجموع بالغ بر ۵۹ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان دارایی مازاد توسط بانک های تحت مدیریت این وزارتخانه واگذار شده است. در دولت سیزدهم به طور میانگین، سالانه مبلغ ۳۲ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان واگذاری انجام شده است .

به عبارت دیگر بانک های تحت مدیریت وزارت اقتصاد طی مقطع یاد شده (یک سال و ۱۰ ماه دولت سیزدهم) معادل ۱۰۹ درصد کل واگذاری های دولت قبل نسبت به فروش دارایی های مازاد اقدام کرده اند.

واگذاری ۵۹.۸ همت دارایی مازاد بانک‌های تحت مدیریت وزارت اقتصاد

سه بانک رفاه کارگران (مبلغ ۳۳۸ هزار میلیارد ریال و ۳۰درصد کل)، بانک ملی ایران (مبلغ حدود ۱۹۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۷درصد از کل) و بانک صادرات ایران (مبلغ حدود ۱۶۲ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۴درصد از کل)، به ترتیب بیشترین واگذاری ها را در سال های ۱۳۹۴ تا پایان تیر ۱۴۰۲ داشته اند.

واگذاری ۵۹.۸ همت دارایی مازاد بانک‌های تحت مدیریت وزارت اقتصاد

واگذاری دارایی‌های مازاد در سال ١٤٠١

در سال ۱۴۰۱ در مجموع ۵۱ هزار میلیارد تومان واگذاری دارایی های مازاد در بانک های تحت مدیریت این وزارتخانه انجام شده است که اطلاعات آن به شرح جدول زیر است:

عملکرد واگذاری به تفکیک هر بانک در سال ۱۴۰۱-ارقام به میلیارد ریال

واگذاری ۵۹.۸ همت دارایی مازاد بانک‌های تحت مدیریت وزارت اقتصاد

کد خبر 67110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =