نجفی‌عرب: پیمان‌سپاری ارزی سم مهلک صادرات است

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه پیمان‌سپاری سم مهلک برای صادرات است، گفت: از آنجا که چند نرخی بودن نرخ ارز آسیب‌های جدی به تولید و صادرات کشور وارد کرده باید راهکارهای مناسب برای اصلاح این رویه اتخاذ شود.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، محمود نجفی‌عرب صبح امروز (سه‌شنبه)درمراسم اختتامیه ششمین جشنواره فرهنگی امین‌الضرب با بیان آنکه تمام فضاهای اتاق بازرگانی برای تهیه خبر و تولید محتوا بر روی خبرنگاران باز است، افزود: ما ۱۱ کمیسیون تخصصی در اتاق بازرگانی داریم و خبرنگاران می‌توانند با حضور در این کمیسیون‌ها، از امکانات، موانع و نارسایی های موجود در بخش های مختلف اقتصادی مطلب و گزارش تهیه کنند.

وی گفت: با توجه به تکالیفی که برای اتاق تدوین شده، وظیفه داریم مشکلات فعالان اقتصادی و راهکارهای برون رفت از آن را بیان کنیم و رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه به ما کمک کنند.

نجفی‌عرب با بیان اینکه ما در اقتصاد کشور با چالش‌های مختلفی روبه رو هستیم؛ اظهار داشت: آسیب‌های زیادی از تحریم خورده‌ایم و هزینه‌های بی‌شماری را از عدم عضویت در اف‌ای‌تی‌اف پرداخت کرده‌ایم به طوریکه تورم سفره مردم را کوچک‌ کرده و آمارهای ما نشان می‌دهد میزان تشکیل سرمایه در سال ۱۴۰۱ نصف سال ۱۳۹۰ و نرخ استهلاک ۲ برابر سال ۱۳۹۰ است که این امر در نهایت منجر به افزایش نرخ بیکاری خواهد شد.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۱۳۹۰ حدود ۴ میلیارد دلار بود ولی این رقم در سال گذشته به ۱.۵ میلیارد دلار رسید در حالی که کشورهای همسایه ما بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار جذب سرمایه داشته‌اند.

وی با اشاره به ضرورت به روزرسانی زیرساخت‌های کشور، اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ هزار مگاوات ظرفیت اسمی کشور است ولی در عمل ۶۵ هزار مگاوات برق تولید می‌کنیم و این یعنی کشور تنها به ۱۵ هزار مگاوات برق برای جبران ناترازی نیاز دارد.

رییس اتاق تهران ادامه داد: با سرد شدن هوا بار دیگر شاهد مازوت‌سوزی خواهیم بود که آلودگی هوا را در پی خواهد داشت.

نجفی‌عرب با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب درباره واگذاری امور به بخش خصوصی گفت: سهم بخش خصوصی از تولید ناخالص داخلی کشور تنها حدود ۱۲ درصد است که این سهم باید بیش از پیش افزایش یابد.

کد خبر 67338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =