بررسی طرح پژوهشی استفاده از انرژی زمین گرمایی برای سرمایش گلخانه

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از مطالعه طرح پژوهشی استفاده از انرژی زمین گرمایی برای سرمایش گلخانه در مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی این استان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، «ابوالفضل هدایتی پور » افزود: انرژی زمین گرمایی از جمله انرژی‌های پایدار در طبیعت بوده و این انرژی را می‌ توان از اعماق زمین و نیز از لایه‌های سطحی زمین استخراج کرد.

وی ادامه داد: گرمای موجود در لایه‌های سطحی زمین به راحتی قابل استخراج بوده و خاک یک منبع گرمایی عظیم به شمار می رود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دمای زمین در عمق سه متری در طول یک فصل ثابت بوده و یکی از روش‌های استفاده از انرژی زمین گرمایی، به چرخش در آوردن هوا از طریق کانال زیر زمینی است که به آن مبدل حرارتی زمین‌ گرمایی گفته می‌شود.

هدایتی پور اضافه کرد: با عبور هوا از کانال زیر زمینی به واسطه اختلاف دمای هوا و محیط خاک، تبادل انرژی گرمایی انجام می‌شود که این گرمای جذب شده و یا گرفته شده از هوا برای گرمایش و سرمایش محیط‌ های مسکونی و گلخانه‌های کشاورزی استفاده می‌شود.

هدایتی پور افزود: در این طرح به منظور عملکرد سامانه زمین گرمایی در سرمایش گلخانه تحقیقاتی در ایستگاه تحقیقاتی واقع در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اجرا شد، نتایج نشان داد که دمای خروجی هوا در گرم ترین ساعات روز در فصل تابستان (ماه های تیر و مرداد)، در حدود ۲۳ تا ۲۵درجه سلسیوس است.

وی ادامه داد: به عبارتی دیگر دمای هوای خروجی نسبت به محیط در حدود ۱۲ تا ۱۵ درجه کاهش می یابد که انرژی سرمایشی تولید شده به این روش در حدود ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز برای سرمایش گلخانه را تامین می‌کند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در محیط‌های مسکونی نیز می توان تا ۶۰ درصد انرژی سرمایشی را با این روش تامین کرد.

هدایتی پور گفت: هر چقدر رطوبت خاک اطراف لوله انتقال هوا بیشتر باشد، مقدار کاهش دمای هوای خروجی نیز بیشتر شده و کارآیی سامانه افزایش می‌یابد.

مرکز تحقیقات استان مرکزی در سال ۱۳۶۲ و مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام استان در سال ۱۳۷۲ تاسیس شد و بعد از ادغام وزارتخانه‌های کشاورزی و جهاد سازندگی در سال ۱۳۷۹ با عنوان مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی و سپس در سال ۱۳۹۴ با ادغام مراکز آموزش جهاد کشاورزی استان‌ها این مرکز با نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی فعالیت می‌کند.

کد خبر 67371

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =