همکاری ایران با سوریه و ونزوئلا برای عبور از تحریم‌های آمریکا

پس از انتشار خبر امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان ایران، ونزوئلا و سوریه برای ساخت یک پالایشگاه جدید، بار دیگر توانمندی ایران برای همکاری با کشورهای یاد شده به منظور عبور از تحریم‌های آمریکا جلب نظر کرد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، وبگاه اویل پرایس در گزارش خود آورده است: ایران از برنامه‌های خود برای ساخت یک پالایشگاه نفت جدید در استان حمص سوریه با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در روز به عنوان بخشی از یادداشت تفاهم امضا شده با دمشق و دولت ونزوئلا پرده برداشت.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایران، ونزوئلا و سوریه برای ساخت پالایشگاه ۱۴۰ هزار بشکه‌ای جدید در سوریه امضا شد.

وی ضمن اشاره به اینکه سه کشور به زودی وارد فاز تأمین مالی و ساخت پالایشگاه خواهند شد، اظهار کرد: بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد سوریه و کشورهای همسایه آن به فرآورده‌های نفتی نیاز دارند؛ بنابراین پالایشگاهی با ظرفیت ۱۴۰ هزار بشکه در کنار دو پالایشگاه فعلی حمص و بانیاس سوریه شناسایی شد.

سالاری اظهار داشت که پالایشگاه فعلی حمص توسط مهندسان ایرانی در جریان سفر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران، به سوریه در اردیبهشت‌ماه تعمیر و مطالعات پالایشگاه جدید توسط تیمی از شرکت ملی نفت ایران انجام شده است.

این توافق مهم به رغم یک کارزار تحریمی وحشیانه از سوی غرب، که صنایع نفت هر سه کشور را تقریباً نابود کرد، به دست آمد.

ایران نقشی اساسی در کمک به سوریه و ونزوئلا برای مقابله با شدیدترین حمله غرب ایفا کرده است و به هر دو کشور کمک‌های فنی، مادی و نظامی ارائه می‌کند.

پالایشگاه نفت اِل پالیتو به عنوان بخشی از یک قرارداد ۱۰۰ میلیون یورویی، که در ماه مه ۲۰۲۲ میلادی با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران منعقد شد، در حال تعمیر و توسعه است.

تیم‌های فنی ایرانی همچنین در حال کار برای بازسازی بزرگ‌ترین مجتمع پالایشگاه نفت ونزوئلا، مرکز پالایش پاراگوانا، هستند. این طرح نیازمند ترکیب قطعات و تجهیزات چینی و ایرانی است. این پالایشگاه در ابتدا با استفاده از فناوری آمریکا ساخته شده است.

با ساخت پالایشگاه جدید در حمص، ایران به سوریه در افزایش سطح تولید نفت نیز کمک خواهد کرد؛ زیرا این کشور از آغاز جنگ تا کنون، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از درآمد خود را به دلیل تخریب ناشی از بمب‌های غربی و سرقت مداوم نفت به پیشگامی ارتش آمریکا از دست داده است.

کد خبر 67479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =