اقتصاد جهانی در مسیر «فرود نرم» قرار دارد

رئیس صندوق بین‌المللی پول معتقد است: تاب‌آوری قابل‌توجه اقتصاد جهانی در سال جاری، حتی با وجود هشدارها نسبت به رشد ضعیف طی ۵ سال آینده، احتمال وقوع رکود دردناک در ۳ ماهه آینده را کاهش داده است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، کریستالینا جورجیوا در سخنرانی پیش از آغاز نشست سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در ساحل‌عاج مراکش، بر تحرک قوی در اقتصاد آمریکا تأکید کرد و اقتصاد هند را نقطه‌ای روشن در اقتصاد جهانی معرفی کرد. به گفته او شانس فرود نرم برای اقتصاد جهانی افزایش‌یافته است.

با این‌همه جورجیوا هشدار داد که چشم‌انداز اقتصادی به‌شدت چندتکه است و خاطرنشان کرد که آمریکا تنها اقتصاد بزرگی است که تولید آن به مسیر پیش از همه‌گیری بازگشته است. او اضافه کرد که سیاست‌گذاران نمی‌توانند گارد دفاعی خود را رها کنند زیرا در حال مبارزه با تورم هستند و با ریسک خطرات ثبات مالی مواجهند.

رئیس صندوق بین‌المللی پول، گفت: اقتصاد جهانی انعطاف‌پذیری قابل‌توجهی از خود نشان داده و عمدتاً به دلیل نرخ بالاتر از حد انتظار تقاضا برای خدمات و پیشرفت ملموس در مبارزه با تورم، نیمه اول سال ۲۰۲۳ اخبار خوبی را به همراه داشته است.

اظهارات جورجیوا در تضاد با لحن ضعیف‌تر صندوق بین‌المللی پول در نشست‌های بهاری ماه آوریل است. او سپس نسبت به‌احتمال فرود سخت اقتصاد جهانی درصورتی‌که چسبندگی تورم منجر به تداوم افزایش نرخ بهره برای مدتی طولانی‌تر و وخیم‌تر شدن استرس‌های مالی شود، هشدار داد.

خوش‌بینی‌های جورجیوا با نگرانی شدید نسبت به آنچه او به‌عنوان بهبود آهسته و نابرابر اقتصاد از دوران همه‌گیری نامید که منجر به واگرایی عمیق در ثروت اقتصادی میان کشورهای مختلف شده است، رو به کاهش گذاشت.

در مجموع، صندوق بین‌المللی پول برآورد می‌کند که کل تولید اقتصادی ازدست‌رفته در سطح جهان از سال ۲۰۲۰ تاکنون به ۳٫۷ هزار میلیارد دلار رسیده است. به گفته جورجیوا فعالیت اقتصادی در چین کمتر از حد انتظار است، درحالی‌که بسیاری از کشورها با رشد به‌شدت کنددست و پنجه نرم می‌کنند.

جورجیوا گفت: رشد جهانی بسیار کمتر از میانگین ۳٫۸ درصدی است که طی ۲ دهه پیش از همه‌گیری مشاهده‌شده است. علاوه بر این، چشم‌انداز ۵ سال آینده هم بدتر شده است. تجزیه اقتصادی تهدیدی برای تضعیف بیشتر چشم‌انداز رشد اقتصادی، به‌ویژه برای اقتصادهای نوظهور و درحال‌توسعه، ازجمله آفریقا است.

جورجیوا با توجه به این نگرانی که تورم هنوز به‌طور کامل مهار نشده است و ممکن است پس از افزایش قابل‌توجه نرخ بهره دوباره شعله‌ور شود، پیام دیرینه خود مبنی بر اینکه بانک‌های مرکزی باید از تسهیل زودهنگام سیاست‌های پولی خودداری کنند را تکرار کرد. او گفت که مبارزه با تورم اولویت شماره یک است و احتمالاً حداقل تا سال ۲۰۲۵ در بسیاری از کشورها بالاتر از هدف تعیین شده باقی خواهد ماند.

این صندوق قرار است آخرین مجموعه پیش‌بینی‌های خود در مورد چشم‌انداز اقتصاد جهانی، ارزیابی ریسک‌های مالی و ثبات مالی را هفته آینده به‌عنوان بخشی از نشست‌های مراکش منتشر کند.

این جلسات در پس‌زمینه آشفتگی بازار اوراق قرضه برگزار می‌شود، زیرا فروش بالا هزینه‌های استقراض را به بالاترین سطح خود طی یک دهه یا بیشتر رسانده است. رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که کاهش اعتبارات در حال حاضر بر بخش‌هایی ازجمله املاک تجاری در آمریکا و اروپا فشار وارد می‌کند.

وی اضافه کرد که استرس مداوم در بخش املاک چین و همچنین بدهی‌های سنگین در بخش‌های غیر بانکی دلایل دیگری برای نگرانی هستند.

کد خبر 67601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =