پیمان‌سپاری ارزی، صادرات پسته کرمان را ۳۰ درصد کاهش داد

رئیس اتاق کرمان از احتمال تعلیق حدود ۵۰ درصد کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان پسته براساس مصوبه پیمان‌سپاری ارزی خبر داد و گفت: در دو هفته گذشته، صادرات پسته کرمان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، مهدی طبیب زاده رئیس اتاق کرمان با اشاره به محدودیت‌های پیمان‌سپاری ارزی برای فعالان اقتصادی، افزود: با رفع تعهد ارزی و تصمیم بر تعلیق کارت بازرگانی صادرکنندگانی که ایفای تعهدات ارزی حاصل از صادرات آنان کمتر از ۶۰ درصد است بالغ بر ۵۰ درصد کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان پسته تعلیق خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: امسال سال محصول پسته در کرمان است. ۱۰۰ هزار تن پسته تولید شده اما ظرف دو هفته گذشته صادرات پسته استان ۳۰ درصد افت داشته که بحران ایجاد کرده و دلیل اصلی آن مربوط به پیمان‌سپاری ارزی است.

وی با بیان اینکه با توجه به فضای کسب‌وکار در ۶ ماه گذشته به رفع موانع تولید و تجارت در ماه‌های باقی مانده سال امیدوار نیست، افزود: اگر بهبود فضای کسب‌وکار اتفاق بیفتد و موانع موجود اعم از تأمین مالی، مالیات، بیمه، تحریم‌های بانکی، قوانین و مقررات دست و پاگیرو ... رفع شوند همه شاخص‌ها بهبود یافته و آن وقت رشد اقتصادی را شاهد خواهیم بود.

طبیب زاده با اشاره به اعلام رشد اقتصادی ۷.۹ درصدی در بهار امسال، بیان کرد: معلوم نیست مبنای محاسبه این ارقام چیست. رشد اقتصادی ۷.۹ درصدی یا باید از محل رشد بهره‌وری اتفاق افتاده باشد که همه می‌بینیم چنین چیزی وجود نداشته و یا باید از راه سرمایه‌گذاری باشد که سرمایه سنگینی نیاز است و اصلاً در توان اقتصاد ایران نیست؛ بنابراین وقتی سرمایه‌گذاری نبوده رشدی هم حس نمی‌شود.

کد خبر 67703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =