ظرفیت خودکفایی در برنج، جو، پنبه و شکر وجود دارد/ آغاز جهش تولید در دیمزارهای کشور

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه علاوه بر گندم، ظرفیت خودکفایی در چهار محصول برنج، جو، پنبه و شکر در کشور وجود دارد، گفت: تولید محصولات دیم از متوسط آبی بالاتر رفته است.

به گزارش اگزیم‌نیوز، محمدعلی نیکبخت روز سه شنبه در آیین آغاز طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور با بیان اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کارهای بزرگی را در کشور در موضوعات و زمینه های مختلف انجام می دهد، گفت: اجرای این طرح روی محصولات اساسی از جمله گندم کار بزرگ و بی نظیری بود که با همکاری وزارت جهادکشاورزی اجرایی شده است.

نیکبخت ارتقای تولید در دیمزارهای کشور را نیاز راهبردی بخش کشاورزی عنوان کرد و افزود: با توجه به محدودیت های کشور در منابع آبی و خاکی، امکان توسعه فیزیکی بخش کشاورزی وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه میزان تولید محصولات دیم از متوسط محصولات آبی نیز فراتر رفته است، افزود: باید از کشاورزانی که توانستند پنج تن در هکتار تولید داشته باشند، استفاده شود.

وزیر جهادکشاورزی خواستار ارتقای عملکرد دیمزارهای کشور برای جهش تولید شد و تاکید کرد: باید متوسط تولید را نیز به رکورد تولید تبدیل کنیم.

نیکبخت با بیان اینکه کشور به وارد گندم نیازی ندارد و گندم مورد نیاز کشور برای نان از داخل تامین می شود، بر استفاده عالمانه از منابع موجود تاکید کرد و گفت: همه ظرفیت وزارت جهادکشاورزی در خدمت طرح جهش تولید در دیمزارها قرار می گیرد.

وی با تاکید بر اینکه این وزارتخانه برای ارتقای تولید به یک طرح بسنده نخواهد کرد، به برنامه‌های تهیه شده برای افزایش تولیدات باغی و گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: باید این مدل را در تولید گوشت نیز به کار ببریم تا ظرف دو سال آینده در تولید آن خودکفا شویم.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: علاوه بر گندم، ظرفیت خودکفایی در چهار محصول برنج، جو، پنبه و شکر را داریم و می‌توانیم کاری انجام دهیم که صرفه جویی ارزی به همراه داشته باشد.

بیش از ۵.۲ میلیون هکتار اراضی دیم کشور در طرح جهش تولید زیر کشت می‌رود

سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگ کننده ستاد اجرایی فرمان امام(ره) نیز در این آیین اظهار داشت: طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور در ابتدا با ۶۷۰ هزار هکتار آغاز و کود مورد نیاز طرح، با پرداخت یارانه تامین شد و بذر در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از ادوات مناسب و استاندارد کشاورزی، گفت: امسال هزار میلیارد تومان برای خریداری ادوات کشاورزی با نرخ ۴ درصد در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

سیدهاشمی درباره بیمه محصولات کشاورزی نیز توضیح داد: به دلیل فقدان توانایی مالی کشاورز در پرداخت سهم خود، تنها ۴۰ درصد پیشرفت بیمه ای داشتیم اما امسال با برنامه ریزی انجام شده برای کشت قراردادی، بیمه فراگیر شامل طرح شده و پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیمه می شوند.

وی با معرفی استان‌های برتر در اجرای این طرح، از استان‌های آذربایجان شرقی، فارس، لرستان و کردستان به عنوان استانهای موفق و از گلستان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی به عنوان ناموفق ترین استان‌ها یادکرد و گفت: کم آبی در عدم موفقیت در برخی استان‌ها موثر بوده است.

سیدهاشمی ادامه داد: برخی کشاورزان در هر هکتار پنج هزار کیلوگرم گندم برداشت کرده اند؛ در حالی که در گذشته در این متراژ تنها ۶۰۰ کیلوگرم برداشت می شد.

وی این نکته را یادآور شد که در چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور ۵.۲ میلیون هکتار از اراضی کشور در قالب این طرح زیر کشت می روند.

تسری طرح جهش تولید به دیمزارهای ۲۱ استان

در سال زراعی جدید ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم در راستای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) زیر کشت انواع غلات قرار می‌گیرد؛ این طرح از سه سال پیش به پیشنهاد این ستاد و با موافقت مقام معظم رهبری در کشور آغاز شده است.

این طرح در حال حاضر در ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی در ۲۱ استان کشور، ۲۲۸ شهرستان و بیش از ۱۷ هزار روستا و مشارکت ۴۰۰ هزار کشاورز اجرا شده و برنامه‌ریزی برای سال جدید زراعی افزایش وسعت طرح به ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور با حمایت مستقیم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) زیر کشت انواع غلات است.

در سال سوم اجرای این طرح تاکنون بیش از ۵.۵ میلیون تن محصول از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی دیم کشور برداشت و تحویل وزارت جهاد کشاورزی سیلوها خریداران بخش خصوصی و مصرف کشاورزان شده است.

امسال در کشور بیش از ۱۰ میلیون و سیصد هزار تن گندم خریداری شده که ۳۵ درصد آن متعلق به اراضی کشت دیم بوده است.

همچنین برای اصلاح انواع بذرها در طرح جهش تولید دیمزارها قراردادی با موسسه تحقیقاتی دیم کشور به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان منعقد شده که افزایش کارآمدی در این حوزه را به همراه خواهد داشت.

در راستای اجرای این طرح برای سال پیش رو ستاد اجرایی فرمان امام اقدامات حمایتی از جمله بیمه محصولات کشاورزی برای ایجاد انگیزه در کشاورزان، آموزش در جهت تولید بهینه محصولات و اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد ۴ درصد برای جبران خسارات طبیعی و غیر طبیعی به مبلغ یکهزار میلیارد تومان برای خرید ادوات اراضی دیم را در دستور کار دارد.

۶ هزار دستگاه ادوات کشاورزی تحویل کشاورزان شد

همچنین طی عقد قراردادی با وزارت جهادکشاورزی و سازمان نظام مهندسی ۲ هزار مهندس کشاورزی برای نظارت بر اجرای کامل این طرح مطابق با دانش روز به کار گرفته شده‌اند.

در سال اول اجرای این طرح ۶۷۰ هزار هکتار، در سال دوم از ۲ میلیون و چهارصد هزار هکتار و در سال سوم ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت دیم رفت که در مجموع چنین اقداماتی منجر به تحقق هرچه سریع‌تر سیاست اقتصاد مقاومتی، تامین امنیت غذایی و جلوگیری از خروج ارز و تنوع در کشت غلات در کشور شده است.

در سال زراعی قبل در اجرای طرح جهش تولید راندمان عملکرد در هر هکتار از ۸۵۰ کیلوگرم برداشت به حدود یک تن و سیصد کیلوگرم افزایش یافته است.

افزایش ضریب خودکفایی، رفع محرومیت دیمکاران، ایجاد اشتغال، صرفه‌جویی ارزی، جلوگیری از مهاجرت روستاییان و کاهش فشار بر سفره‌های آب از جمله اهداف کمی و کیفی این طرح است.

کد خبر 67730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =