حذف مالیات علی‌الراس و ممیزمحوری با اجرای کامل سامانه مودیان و هوشمندسازی نظام مالیاتی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور و بهره مندی از سیستم‌ های به روز مانند سامانه مودیان به نفع مالیات دهندگان است. زیرا از مالیات ستانی علی الرأسی، خوداظهاری، ممیزمحور و تخمینی فاصله می‌گیریم و افراد متناسب با درآمدشان مالیات می‌پردازند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، شواهد موجود نشان می‌دهد که نظام مالیات گیری در کشور معیوب است و باید اصلاح شود. مصوبه دولت تحت عنوان قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز در راستای همین اصلاح ساختاری است.

به عقیده کارشناسان، نظام فعلی مالیات گیری در کشور به افزایش فعالیت‌های سوداگرانه و کاهش فعالیت‌های مولد منجر می‌شود. حال آنکه باید سیستم مالیات گیری را به سمتی سوق دهیم که از سرمایه های مولد کمترین مالیات و از سرمایه های راکد بیشترین مالیات اخذ شود. در این صورت است که می توانیم شاهد شکوفایی اقتصادی در کشور باشیم.

به زعم کارشناسان، سامانه مودیان مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به افزایش درآمدهای مالیاتی، ارتقای شفافیت اقتصادی، اخذ مالیات از بخش های غیرمولد و دلالی، هوشمندسازی فرآیند مالیات گیری، حذف ممیزهای مالیاتی، اخذ عادلانه تر مالیات، کاهش فرار مالیاتی و کاهش بخش غیر شفاف اقتصاد اشاره کرد.

اصل موضوع که تلاش شده است در قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان حل و فصل شود این است که قبلاً ارزش افزوده بر پایه اطلاعاتی بود که مودی می داد، حالا تلاش شده است که این روند تصحیح شود. در سیستم قبلی بسیاری از افرادی که در بازار فعالیت داشتند، سعی می کردند مشمول قانون نشوند و مالیات نپردازند. آنها با مبادلات بدون فاکتور و غیررسمی عملاً از مسیری که باید در قانون طی می شد، خارج می شدند. این موضوع اقتصاد کشور را دچار مشکل می کرد.

هدف قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان این است که شفافیتی را به کل نظام مالی کشور بدهد. به طوری که تمامی پرداختی ها، دریافتی ها و تراکنش های مودی در کارپوشه اش ثبت می شود. سازوکار جدید می تواند به شفافیت تمام زنجیره مالی کشور منجر شود و بهبود اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

نظرات اله‌ویردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را در خصوص قانون سامانه مودیان و مزیت هایش جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

دهقانی با اشاره به این موضوع که راه اندازی کامل سامانه مودیان مزیت های زیادی برای کشور دارد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین فواید سامانه مورد بحث این است که عدالت مالیاتی را در کشور به وجود می آورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر، فرار مالیاتی بالایی را در کشور شاهد هستیم. اما با بهره گیری از ابزارهای نوین مانند سامانه مودیان می توانیم میزان درآمد افراد را بر اساس اطلاعات متقن مشخص کنیم و از مشاغل مختلف متناسب با درآمدشان مالیات بگیریم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: رفع مشکلاتی که سامانه با آن مواجه است، باید از اولویت های دولت باشد. وزارت اقتصاد به عنوان متولی راه اندازی سامانه مودیان باید مشکلات سامانه را در اسرع وقت رفع کند و بستر را برای فعالیت کامل این سامانه به وجود بیاورد.

وی افزود: مالیات یکی از مهم ترین منابع درآمدی کشورهای پیشرفته است. راه اندازی کامل سامانه مودیان باعث افزایش درآمدهای مالیاتی دولت می شود و این امر بسترساز اداره بهتر کشور و آبادانی است.

دهقانی گفت: طی سال های اخیر اقداماتی در خصوص عادلانه و هوشمندسازی نظام مالیاتی کشور صورت داده ایم که تا حدی توانسته ایم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و افزایش درآمدهای دولت را داشته باشیم. به منظور بهره مندی صد در صدی از مزیت های سامانه مودیان باید با جدیت این سامانه را پیش ببریم. الان مودیان شکایاتی در مورد نحوه عملکرد سامانه دارند که باید به سرعت رفع شود.

این نماینده مجلس گفت: اصلاح نظام مالیاتی کشور و بهره مندی از سیستم های به روز مانند سامانه مودیان به نفع مالیات دهندگان است. زیرا از مالیات ستانی علی الرأسی، خوداظهاری، ممیزمحور و تخمینی فاصله می گیریم و افراد متناسب با درآمدشان مالیات می پردازند.

وی ادامه داد: از هر طرف که به موضوع سامانه مودیان نگاه می کنیم، نفعی برای کشور، مردم و مالیات دهندگان دارد. با توجه به این واقعیات لازم است وزارت اقتصاد تمام تلاش خود را در راستای رفع مشکلات فعلی سامانه مودیان به کار بگیرد و این سامانه به صورت کامل راه اندازی شود.

دهقانی گفت: در حال حاضر، دولت به لحاظ درآمدی به شدت به نفت وابسته است. اصلاح نظام مالیاتی کشور به دولت کمک می کند تا از وابستگی اش به درآمدهای نفتی بکاهد. قرار نیست بر کسی ظلمی شود، بلکه هدف این است که مالیات ستانی عادلانه در دستور کار قرار بگیرد و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

کد خبر 67803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =