جزئیات تکمیل کریدور ریلی مرکز به غرب کشور در پاییز امسال

به‌زودی و با بهره‌برداری از دومین پروژه ریلی دولت در یک‌سال، کریدور ریلی مرکز به غرب کشور تکمیل و مراکز استان‌های کردستان و همدان به شبکه ریلی متصل می‌شود.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، محور ریلی همدان- سنندج در یک و سال و نیم گذشته نزدیک به ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که نشان‌دهنده عزم دولت در تکمیل شبکه حمل‌ و نقل ریلی و توجه ویژه به اجرای مفاد برنامه ششم توسعه است که تاکید دارد سهم جابه‌جابی بار و مسافر به ترتیب باید به ۳۰ و ۲۰ درصد افزایش یابد.

در ماده ۲۴ برنامه ششم توسعه، رهبر معظم انقلاب در بین چهار حوزه حمل‌و نقل، بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید دارند و مطابق بند «ب» ماده ۵۷ برنامه ششم توسعه، باید سهم بار ریلی به ۳۰ درصد و سهم مسافر به ۲۰‌درصد افزایش می‌یافت.

در ۲ سال گذشته با تداوم تکمیل پروژه‌های ریلی، قرار بر آن شد که سه پروژه ریلی نیمه کاره تا پایان سال افتتاح شود. نخستین مورد، راه‌آهن «بستان‌آباد- تبریز» به طول ۴۴ کیلومتر بود که بخشی از کریدور ریلی شرق به غرب کشور محسوب می‌شود و در تابستان امسال به بهره برداری رسید و حالا نوبت به راه‌آهن همدان- سنندج به طول ۱۵۱ کیلومتر رسیده است.

پروژه ریلی همدان-سنندج از سال ۸۴ آغاز شده است و اکنون با بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در فاز بهره‌برداری قرار دارد.

راه آهن همدان- سنندج با هدف ایجاد یک کریدور ریلی از مرکز به غرب کشور طراحی شده است که در آینده با اتصال به مرز باشماق و کشورهای عراق و سوریه با ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی شرق به غرب، نقش مهمی در ترانزیت ملی و بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

اکنون عملیات اجرایی کل خط به پایان رسیده است و با تزریق اعتبار مورد نیاز، بخش‌های باقی‌مانده تکمیل می‌شود و در پاییز به بهره برداری می رسد. ارزش روز این پروژه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است. این مسیر یک ابرپروژه محسوب می‌شود که ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول می‌کند.

هدف‌گذاری توسعه شبکه ریلی کشور تا پایان دولت سیزدهم یک‌هزار و ۳۳۵ کیلومتر است. تا پایان دولت علاوه بر طرح‌های ذکر شده راه آهن مبارکه- سفید دشت- شهرکرد به طول ۹۰ کیلومتر، راه آهن سبزوار-مشهد به طول ۴۵ کیلومتر، راه آهن بیرجند- یونسی به طول ۵۰ کیلومتر، راه آهن چابهار- زاهدان به طول ۶۲۸ کیلومتر و دورود- خرم آباد به طول ۱۱۵ کیلومتر آماده بهره‌برداری می‌شود.

کد خبر 68090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =