طرح‌های معدنی در مناطق کمتر توسعه‌یافته معرفی می‌شود

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفت: به‌زودی خروجی‌های ارزشمندی از طرح‌های معدنی معرفی می شود که در مناطق کمتر توسعه یافته است و این طرح‌ها منجر به آبادانی کشور خواهد شد. ‌

به گزارش اگزیم‌نیوز، «حسام مقدم‌علی» امروز (یکشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: ‌با تعاملاتی که در دو سال گذشته با مجموعه های زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است، شاهد افزایش طرح‌های توسعه ای معادن در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق کمتر توسعه یافته هستیم.

وی افزود: با توجه به ظرفیت کشور، یک طرح مطالعاتی درباره عناصر نادر خاکی و استراتژیک انجام شده است که منجر به کشف ١۶ عنصر استراتژیک شده که امکان فرآوری آنها وجود دارد. در همین راستا یک بسته برون مرزی نیز تهیه شده است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به مطالعات زیاد انجام شده توسط سازمان زمین‌شناسی، ادامه‌داد: لیتیوم جزو این ۱۶ عنصر استراتژیک است، اگر بخواهیم به نُرم‌های بین المللی توجه کنیم باید به دنبال عیار بالا باشیم، در حالی که در کشور عیار بالا نداریم و در فلزاتی از جمله سرب و روی نیز واردات انجام می‌شود.

وی با اشاره به استانداردهای آزمایشگاهی در عناصر معدنی، گفت: آزمایشگاهی در استان البرز راه اندازی شده که تخصصی است.

واردات دانش فنی از روسیه و چین

مقدم‌علی بیان‌داشت: همچنین با روسیه و چین مذاکره هایی انجام شده است تا بتوانیم دانش فنی وارد کنیم، از آنجایی که اکتشاف تجربه‌محور است باید از ظرفیت کشورهای دیگر بهره برد، ضمن اینکه در داخل کشور توانمندی‌های خوبی وجود دارد.

وی از صدور ٢٠٠ پروانه اکتشاف از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم خبر داد و گفت: این پروانه ها نسبت به سنوات گذشته ۲ برابر افزایش یافته است، صدور پروانه‌ها منجر به ‌گواهی‌های اکتشاف می‌شود که نزدیک به ١٨ ماه زمان‌بر است.

معاون طرح های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو خاطرنشان‌کرد: امسال محدوده های که درصد تحقق بالاتری به معدن دارند را در اولویت قرار داریم که ١۵ معدن شناسایی شده است، برای سال آینده نیز ٢۵ معدن در دستور کار است.

وی درباره طرح های معدنی طلا، گفت: سالیانه ١٠ تن طلا در کشور تولید می‌شود و هدف‌گذاری و چشم انداز سال ١۴٠٩ ‌تولید ۲۵ تن طلا است.

مقدم‌علی عنوان‌کرد: برنامه های منسجمی برای شناسایی و اکتشاف معادن طلا در نظر گرفته شده است؛ به عنوان مثال معدن طلای هیرد در استان خراسان جنوبی هرچند ١۵ سال پیش شناسایی شد اما اکتشاف کامل نشده بود و تاکنون ١٠٠ کیلو طلا در این معدن تولید شده که با سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

وی افزود: برای هدفگذاری شناسایی و اکتشاف معادن طلا نزدیک به ٨٠٠ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو با بیان اینکه ۴۰ محدوده معدنی مس در کشور وجود دارد، گفت: این معادن بیشتر در حوزه شرق کشور است که یک معدن دیگر نیز معرفی خواهد شد.

وی تاکید کرد: نزدیک‌به ۵٠ طرح در حوزه معدنی و صنایع معدنی در ایمیدرو دنبال می شود که هر کدام از این طرح ها و پروانه های اکتشاف یک طرح توسعه‌ای است.

مقدم‌علی درباره وضعیت معادن گوهر سنگ گفت: در حوزه گوهرسنگ‌ها برای تسهیل فعالان، اصلاح قوانین انجام شده و در حوزه اکتشاف نتایج خوب و مزایده هایی برای فعالان انجام شده است.

به گفته وی، نخستین دوره مسابقات گوهرسنگ از ۹ تا ۱۱ آبان در فردوس مشهد برگزار می شود که این مسابقات فرصتی برای معرفی این صنعت و برندسازی است.

کد خبر 68140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =