اصل بی‌طرفی در آمار باید حفظ شود

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اصل بی‌طرفی در آمار مهم است و باید حفظ شود و ما نیز بر استقلال مرکز آمار تاکید داریم.

به گزارش روز دوشنبه اگزیم‌نیوز، داود منظور در مراسم روز ملی آمار اظهار داشت: آمار و اطلاعات اساس توسعه است و اگر می‌خواهیم توسعه همه جانبه را تقویت کنیم، باید بر تولید و انتشار اطلاعات قابل اعتماد تمرکز کنیم.

معاون رییس جمهور بیان کرد: آمار اساس برنامه‌ریزی است و بدون آمار نمی‌توان طرح و برنامه‌ای را اجرا کرد.

وی افزود: آمار یعنی تصمیم گیری در تمام سطوح ملی، استانی و بنگاهی و بدون داشتن اطلاعات درست نمی‌توان تصمیم درست گرفت و باید دامنه تولید اطلاعات و اعتمادپذیری داده‌ها را توسعه داده و تقویت کنیم.

منظور با بیان اینکه همه دستگاه به ضرورت ایجاد حسابهای اقماری تاکید دارند، گفت: برخی دستگاه‌های دولتی به سازمان برنامه درخواست داده‌اند تا در برنامه هفتم توسعه، حسابهای اقماری مرتبط گنجانده شود.

وی با تاکید بر اینکه در تولید داده‌ها باید به سمت اطلاعات «ثبتی مبنا» حرکت کنیم، گفت: با حرکت به این سمت، هزینه‌ها کمتر می‌شود. بر این اساس باید تفاهم‌نامه‌های مرتبط امضا شده تا سامانه‌های برخط ایجاد شود و داده‌ها بدون دخالت نیروی انسانی در اختیار مرکز آمار قرار گیرد.

منظور گفت: فاصله زمانی انتشار آمار با بازه زمانی تولید آمار دستگاه‌های دیگر باید کاهش یابد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اختلاف چندین ساله آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار، گفت: اطلاعات حساب‌های ملی که در بانک مرکزی و مرکز آمار تولید می‌شود، نمونه بارز این بحث است که نشان می‌دهد فاصله در موضوع نرخ رشد زیاد است.

منظور توضیح داد: برای مثال نرخ رشدی که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود مثبت است و این نرخ در مرکز آمار منفی است و این فاصله منطقی نیست. بر این اساس باید روی روش‌ها به تفاهم رسید. در غیر این صورت این اختلافات مشروعیت داده‌ها را زیر سوال می‌برد.

معاون رییس جمهور گفت: برخی اطلاعات جدید از جمله شاخص بهای عمده فروشی به صورت فصلی و ماهانه باید در تقویم انتشار مرکز آمار قرار گیرد.

وی ادامه داد: مرکز آمار باید تولید و انتشار برخی اطلاعات پیش‌نگرانه را نیز در دستور کار قرار دهد تا بتوان انتظارات از آینده را نمایش دهد؛ زیرا این آمار کابرد بیشتری نسبت به داده‌های گذشته نگر دارد.

رییس سازمان برنامه گفت: ظرفیت کارشناسی مرکز آمار باید تقویت شود البته شاهد بودیم که مرکز آمار کارشناس‌محور است و بر اساس سلایق سیاسی عمل نمی‌کند. زیرا اصل بی‌طرفی در آمار مهم است.

کد خبر 68176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =