استمداد از تجدیدپذیرها برای رفع ناترازی برق در کشور

دولت سیزدهم با پرداختن به مساله ناترازی برق در کشور، عزم خود را جزم کرده تا با سرمایه‌گذاری مناسب و توجه ویژه‌تر به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر به‌مرور از میزان ناترازی‌ها بکاهد.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، ناترازی تولید و مصرف برق از سال‌های گذشته به دلیل سرمایه‌گذاری نشدن در توسعه نیروگاهی و بی‌توجهی به انرژی‌های تجدیدپذیر سال ۱۴۰۰ خاموشی‌های گسترده‌ای را رقم زد.

دولت سیزدهم هم که وارث این ناترازی بود عزم خود را جزم کرد تا با سرمایه‌گذاری مناسب و توجه ویژه‌تر به موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر به‌مرور از میزان ناترازی‌ها بکاهد.

روزهای اخیر بود که رئیس‌جمهوری کشورمان با بیان اینکه دولت مردمی وارث ناترازی شدید در عرصه انرژی است، رفع این ناترازی را باتوجه‌به امکانات و ظرفیت‌های کشور امکان‌پذیر دانست و با تقدیر از اقدامات قابل‌توجه انجام شده در دولت مردمی، از دستگاه‌های مسوول خواست با تلاش بیشتر برای رفع سریع‌تر این ناترازی، از آسیب‌های آن به بخش‌های دیگر نظیر صنعت، کشاورزی و مصارف خانگی بکاهند.

براین‌اساس، وزارت نیروی دولت سیزدهم تلاش گسترده‌ای برای استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر برای کمک به افزایش تولید برق به‌کار گرفت.

«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو، توسعه ۳۰ هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر را از جمله اولویت‌های برنامه کاری خود دانست و از همان زمان تلاش برای تحقق این برنامه در دستور کار قرار گرفت.

وزارت نیرو در دولت سیزدهم برنامه‌هایی را برای ساخت نیروگاه تجدیدپذیر ارائه کرد که یکی از آن‌ها برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر بود که چهار هزار مگاوات برای نیروگاه خورشیدی، سه‌هزار مگاوات نیروگاه بادی و سه‌هزار مگاوات برای ساخت نیروگاه خودتامین صنایع است.

روزهای اخیر نیز احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدت پنج سال در جلسه شورای‌عالی انرژی به تصویب رسید که نشان از آینده‌ای روشن در زمینه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور می‌دهد.

در همین زمینه، بزرگ‌ترین تأمین مالی نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق صندوق توسعه ملی با هدف توسعه تامین مالی و سرمایه‌گذاری در کلان‌پروژه‌های حوزه انرژی تجدیدپذیر کشور انجام شد.

براین‌اساس، صندوق توسعه ملی پنج میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اختصاص داد. این تسهیلات برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اختصاص می‌یابد و در گام نخست چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر با این تسهیلات ساخته می‌شود.

در حال حاضر ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به یک‌هزار و ۱۰۱ مگاوات افزایش‌یافته است که سالیانه با تولید برق بیش از ۲ هزار و ۱۵۴ میلیون کیلووات‌ساعت، نا تزاری برق را به‌ویژه در زمان‌های پیک (اوج بار) کاهش خواهد داد.

کد خبر 68311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =