افتتاح ۱۰ طرح عظیم آب و برق با اعتباری افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان در کردستان

۱۰ طرح عظیم صنعت آب و برق با اعتباری افزون بر ۱۲ هزار میلیارد تومان با حضور رئیس جمهور در استان کردستان افتتاح می‌شود.

به گزارش روز سه شنبه اگزیم‌نیوز از وزارت نیرو، در دومین دور سفر استانی دولت سیزدهم به استان کردستان در روز پنجشنبه هفته جاری، ۱۰ طرح عظیم صنعت آب و برق با اعتبار ۱۲ هزار و ۷ میلیارد تومان با حضور آیت‌الله "سید ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور و "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو، افتتاح می‌شود.

براین اساس پروژه آبرسانی به شهر بانه از سد عباس آباد شامل خطوط انتقال به طول ۲۲.۵ کیلومتر، ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۵۵۰ لیتر بر ثانیه و مخازن ذخیره به ظرفیت ۱۰ هزار مترمکعب با هدف تامین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال برای جمعیت تحت پوشش ۲۲۳ هزار نفر به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

آبرسانی از مدول (بخش) دوم تصفیه‌خانه شماره ۲ شهر سقز از سد چراغ ویس به ارزش ۶۶۷ میلیارد تومان با اهدافی چون تامین آب شرب بلند مدت شهر سقز با افزایش ظرفیت از ۴۰۰ لیتر به ۶۰۰ لیتر در ثانیه به میزان ۱۹ میلیون مترمکعب در سال تا افق سال ۱۴۲۵ از دیگر پروژه‌های افتتاحی این سفر است، تصفیه خانه‌ای که ۲۰۰ هزار نفر جمعیت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پروژه آبرسانی از تصفیه‌خانه آب شرب شهر دیواندره به شهر دیواندره و مجتمع روستایی اوباتو از سد سیازاخ در راستای تامین آب شرب بلندمدت شهر دیواندره تا افق سال ۱۴۲۵ به ظرفیت ۲۵۰ لیتر بر ثانیه برای جمعیت تحت پوشش ۵۱ هزار و ۳۳۲ نفر و نیز سد مخزنی چراغ ویس با حجم ۸۶ میلیون مترمکعب با هدف تامین آب شرب بلندمدت شهر سقز تا افق سال ۱۴۲۵ به میزان ۲۴ میلیون مترمکعب در سال و نیز آبگیری سد مخزنی امیرآباد با حجم ۵.۷ میلیون مترمکعب به منظور تامین آب کشاورزی برای ۵۰۰ هکتار اراضی شبکه آبیاری و زهکشی از دیگر پروژه هایی است که به صورت رسمی افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از ۲۷۰۰ هکتار شبکه آبیاری و زهکشی گاران نیز در راستای تبدیل ۲۷۰۰ هکتار از اراضی دیم پایاب سد گاران مریوان به آبی، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش تولید محصولات کشاورزی در سفر استانی رئیس جمهور و کابینه دولت سیزدهم به استان کردستان در دستور کار قرار می‌گیرد.

بنابر این گزارش در پنجشنبه پیش‌رو، با هدف بهبود کیفیت پساب خروجی و کاهش مقادیر فسفر، نیترات و آمونیاک به حد مجاز، فاز مایع تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سنندج ارتقای کمی و کیفی می‌یابد، در همین راستا شاهد افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه از ۱۲۰ هزار به ۲۰۰ هزار مترمکعب در روز و افزایش جمعیت تحت پوشش از ۴۶۰ هزار نفر به ۷۰۰ هزار نفر خواهیم بود.

اما در سفر رئیس جمهور به همراه هیئت دولت به استان کردستان در کنار افتتاح پروژه‌های عظیم و مهم صنعت آب که عموماً بیش از ۲۰ سال مسکوت مانده بود، طرح‌ها و پروژه‌های صنعت برق نیز جمعاً با اعتبار ۲۵۱۰ میلیارد تومان به صورت رسمی افتتاح و به بهره‌برداری می‌رسد.

تبدیل کامل شبکه سیم مسی استان به کابل خودنگهدار، افتتاح طرح بهارستان در راستای توسعه، اصلاح و بهسازی کامل شبکه فشار متوسط و فشار ضعیف و پست‌های توزیع برق ۶۴۴ روستا در سطح ۱۰ شهرستان استان و نیز احداث خط و پست فوق توزیع ۶۳ به ۲۰ کیلوولت شهید نمکی و بکارگیری از ۱۰ فیدر ۲۰ کیلوولت، از پروژه‌های افتتاحی برقی در استان کردستان خواهد بود.

کد خبر 68435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =