حذف تجویز نسخه «گره زدن همه چیز به تحریم» در دولت سیزدهم

وزارت اقتصاد اعلام کرد: نگاهی که رشد اقتصادی، مهار تورم و حتی معیشت و نیازهای روزمره مردم را معطل ترحم چند کشور غربی نگه داشته بود، در دولت سیزدهم کنار زده شد و دولت با تکیه بر راهکارهای درون‌زا و تکیه بر دیپلماسی اقتصادی با شرکای راهبردی و همسایگان توانسته رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی را در دو سال نخست فعالیت خود حفظ کند.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز، وزارت اقتصاد در پاسخ به گزارش یکم آبان ماه ۱۴۰۲ روزنامه سازندگی با عنوان «تحریم بلای رشد منابع محور» توضیح داد: این نوشتار که بازتابی از سخنرانی عبدالناصر همتی در کنگره حزب کارگزاران است، رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی در دولت سیزدهم را بی اهمیت توصیف کرده، این در حالی است که همان فرد در ایام انتخابات ریاست جمهوری وعده رشدی نزدیک به این را می‌داد.

رئیس اسبق بانک مرکزی در حالی مدعی شده که با وجود و ادامه تحریم تداوم رشد اقتصادی امکان‌پذیر نیست که رشد اقتصادی بهار امسال بعد از سه فصل پیاپی محقق شده است.

علاوه بر این کیفیت رشد اقتصادی و تداوم آن از اولویت‌های دولت سیزدهم است؛ رشد اقتصادی بر اساس گزارش بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال اقتصاد کشور با نفت ، رشد ۶.۲ درصدی و بدون احتساب نفت، رشد ۵.۷ درصدی بوده و هرچند رشد بخش نفت در بهار امسال ۱۶.۴ درصد به استناد گزارش بانک مرکزی بود، اما سایر بخش‌های اقتصادی نیز توانستند رشد بالایی را محقق کنند.

همچنین رشد اقتصادی بر اساس گزارش مرکز آمار ۷.۹ درصد با نفت و بدون نفت ۶.۱ درصد بدون نفت بوده است.رشد بخش نفت بر اساس این آمار ۱۹.۸ بوده اما سایر بخش‌ها نیز شاهد رشد متوازنی بودند و به روایت مرکز آمار تمام گروه‌های اقتصادی کشور به جز گروه کشاورزی رشد اقتصادی مثبت داشتند که این بخش نیز عمدتا به دلیل خشکسالی بوده است.

رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۲ در واقع چهارمین فصل پیاپی رشد اقتصادی بوده که با افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد مثبت تشکیل سرمایه ثابت، کاهش بیکاری و افزایش مشارکت اقتصادی همراه بوده است و از نشانه‌های پایداری این رشد محسوب می‌شود.

البته به اذعان این مقام مسئول در دولت قبل، کمترین رشد اقتصادی مربوط به آن دوران است و جالب آنکه در نقد شرایط فعلی نیز راهکارهایی که ارائه می‌شود شبیه به همان رویکردی است که در دوران مسئولیت خود بر آن اصرار می‌ورزیدند؛ یعنی گره زدن همه امور مردم به تحریم‌ها و در نهایت بالا بردن دست تسلیم در برابر تمام ناکامی‌ها به دلیل وجود تحریم است.

دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داده و تکیه بر راهکارهای درون زا و اتکا به توان داخلی را سرلوحه کار خود قرار داده و البته در عرصه دیپلماسی اقتصادی هم به هیچ وجه انزوا را انتخاب نکرده و بر همین اساس دیپلماسی فعال در ارتباط با کشورهای همسایه و همسو دنبال می‌شود.

پیوستن به پیمان شانگهای و بریکس، آزادسازی منابع ارزی و … به معنای اثر بخشی این دیپلماسی فعال و عبور از رویکردی است که سال‌ها کشور را معطل یک نگاه مثبت غرب گذاشته بود و رشد اقتصادی صفر و تورم ۴۰ درصدی میراث همان نگاه است.

کد خبر 68505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =