فرصت تولید کالا در افغانستان را نسوزانیم

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان گفت: فعالان اقتصادی باید در معاملات اقتصادی با افغانستان تجدیدنظر و به جای صادرات کالا، خط تولید را به افغانستان منتقل کنند.

به گزارش اگزیم‌نیوز، «محمود سیادت»روز دوشنبه در گفت‌وگویی با بیان آنکه شرایط اقتصادی افغانستان به طور چشمگیری در حال تحول است و تا ۲ سال آینده با خودکفایی روبه‌رو خواهد شد، افزود: اگر ایران صنایع تبدیلی را به افغانستان منتقل نکند، با توجه به افزایش تعرفه ها فرصت های طلایی بازار این کشور را از دست خواهد داد.

سیادت ادامه‌داد: افغانستان پس از روی کارآمدن طالبان تحولات گسترده ای را به‌ویژه در حوزه اقتصاد کسب کرده و با وجود مشکلات اقتصادی بین المللی و قطع کمک های خارجی، ارزش پول این کشور در حال رشد است.

وی اضافه‌کرد: عمده نیاز افغانستان در شرایط کنونی تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی است که با سیاست های طالبان مبنی بر حمایت از تولید داخلی، فرصت خوبی است که ایران رویکرد خود را از تجاری به سرمایه گذاری تغییر دهد و با انتقال دانش و فناوری خود به داخل خاک این کشور، نیازهای آنها را تامین کند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان، مبحث آموزش را از دیگر فرصت های دیگر کشور برای تعامل با افغانستان برشمرد و گفت: طالبان برای بازسازی دوباره کشورشان نیاز به حمایت شرکای تجاری و همسایگان خود دارد و در صددارتقای فناوری و راه اندازی صنایع و معادن خود هستند و اگر دولت ایران مشکلات حوزه بانک و بیمه بر سر راه بخش خصوصی را رفع کند، می‌تواند سود سرشاری از این فرصت عاید کشور کند.

وی با اشاره به تعاملات ترانزیتی ایران و افغانستان در سال‌های اخیر، خاطرنشان‌کرد: امنیت لازم در افغانستان برقرار شده و ترانزیت و مبادله کالاهای تجاری توسط بازرگانان افغانستانی روز به روز در حال رشد است.

سیادت یادآور شد: با توجه به مشکلات بین افغانستان و پاکستان، عمده ترانزیت از مرزهای ایران انجام می شود که فرصتی مغتنم برای کشورمان است و باید با افزایش آمادگی در پایانه های مرزی از این حوزه بهره لازم را ببریم.

وی اظهار داشت: افغانستان هنوز استانداردهای لازم را برای کالاهای مورد نیاز خود تدوین نکرده است و بسیاری از کالاهای وارداتی با کیفیت پایین در اختیار آنان قرار می‌گیرد. ما می‌تواینم با تجهیزات آزمایشگاهی و تربیت نیروی انسانی در این بخش نیز به آنان کمک کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و افغانستان در پایان گفت: در حوزه انتقال سوخت به افغانستان باید تدابیر لازم برای انطباق سوخت مد نظر آنان در نظر گرفته شود و از ارسال سوخت‌های بی کیفیت اجتناب شود.

در روزهای اخیر هیات اقتصادی راهبردی افغانستان به سرپرستی «ملا عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان عازم ایران شد.

این هیأت ۳۰ نفره قرار است علاوه بر تهران به برخی استان‌های دیگر نیز سفر کند تا در جریان برنامه و طرح‌های کلان اقتصادی جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.

همچنین در جریان این سفر معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت سرپرست افغانستان با برخی مقامات کشورمان دیدار و پیرامون افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی تهران - کابل رایزنی خواهد کرد.

کد خبر 68613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =