امکانات موجود در مرز پرویزخان جوابگوی حجم فعالیت آن نیست

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه با اشاره به اینکه مرز پرویزخان یکی از فعالترین گمرکات ترانزیتی کشور است، گفت: امکانات موجود در مرز جوابگوی این حجم از فعالیت نیست.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، «علی‌اصغر عباس‌زاده»، در هشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات و دومین جلسه شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان در استانداری، میزان تردد کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی طی هفت ماه گذشته از سال در استان را ۲۱۷ هزار دستگاه عنوان کرد و افزود: از این میزان، گمرک پرویزخان با تردد ۷۹ هزار دستگاه، بیشترین تردد کامیون صادراتی را به خود اختصاص داده است.

وی مقصود خود از بیان آمار تردد کامیونهای حامل کالای صادراتی و همچنین ترانزیت در مرز پرویزخان را نبود امکانات متناسب با این حجم از تردد کامیون در این مرز عنوان کرد و افزود: در صورت بروز حادثه ای در مرز پرویزخان، تجهیزات و امکانات کمک رسانی محدود و قطعا امداد رسانی به موقع نخواهد بود لذا انتظار است در این خصوص، مسولان استان چاره ای بیندیشند.

حجم تجارت خارجی مرز رسمی پرویزخان از ابتدای امسال تاکنون به بیش از سه میلیارد و ۷۲ میلیون دلار رسید که در تاریخ مبادلات این منطقه و حتی گمرکات استان کرمانشاه سابقه نداشته است.

ناظر گمرکات استان و مدیر کل گمرک کرمانشاه در ادامه این جلسه همچنین خواستار ارتقاء ساختار سازمانی گمرک خسروی به اداره کل و گمرک سومار در سطح اداره شد و گفت: حجم فعالیت و مبادلات تجاری در گمرک خسروی و سومار روز به روز در حال رشد است و نیاز است با افزایش حجم تجارت در این گمرکات، ساختار سازمانی آنان نیز ارتقا یابد تا به این صورت امکان افزایش نیروی انسانی و تبع افزایش دیگر بسترها فراهم شود.

عباس‌زاده همچنین بر تشکیل کارگروه ترانزیت در استان تاکید کرد و گفت: باتوجه به اینکه مرز پرویزخان یکی از فعالترین گمرکات ترانزیتی کشور است تشکیل مارگروه ترانزیت در استان ضروری است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این جلسه، اظهار کرد: همه مرزهای استان فعال هستند، کاستی‌ها و پیشنهاد های لازم جهت کیفیت بهتر واردات و صادرات در مرزها از سوی دستگاههای مرتبط پیگیری شود و در جلسه بعدی ارائه شود تا کمکهای لازم انجام گیرد.

«عبدالوحید محمدی» با اشاره به اینکه نزدیک به ۴۰ درصد از صادرات کشور به عراق از استان کرمانشاه انجام می شود، افزود: تکمیل و تجهیز زیر ساختها کار جمعی را می طلبد.

وی بیان کرد: دغدغه دستگاه‌ها، قطعا دغدغه استان نیز هست و ما هم تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا در کنار شما در بهتر شدن زیر ساختها کمک کنیم.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرزی دارد

استان کرمانشاه در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در امتداد این مرز ۲ مرز رسمی و پنج بازارچه مرسی فعال است و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد این مرزها، ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با بخش حکومت مرکزی و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز رسمی پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به کشور عراق از طریق این مرز صورت می‌گیرد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

کد خبر 68723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =