هدف‌گذاری افزایش تجارت ایران و افغانستان به ۱۰ میلیارد دلار/ احداث راه‌آهن خواف- هرات

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان اینکه به‌زودی اتفاقات خوبی در روابط تجاری ایران و افغانستان رخ خواهد داد، گفت: براساس اعلام وزیر صنعت و تجارت افغانستان، تجارت میان دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش روز جمعه اگزیم نیوز، محمدمهدی جوانمرد قصاب پنجشنبه شب ۱۸ آبان در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، با توجه به سفر هیأت بلندپایه و تخصصی افغانستان به جمهوری اسلامی ایران، زمینه‌های توسعه فعالیت دو کشور در ابعاد مختلف به ویژه در ابعاد مرزی، توسعه اقتصاد مرزی، مناطق آزاد، گمرکی، حمل و نقل، معدن و بسیاری از مباحث اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و با امضای تفاهم‌نامه‌های مختلف اقتصادی بین دو کشور شاهد نتایج آن هستیم.

وی افزود: توقعمان این است که در دو هفته آینده روند اجرای این توافقات آغاز شود و با توجه به این مسأله، گسترش روابط اقتصادی، تجاری، ترانزیتی و حمل و نقلی، ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرزها، احداث پل دوم مرز میلَک و روندهای گمرکی میان دو کشور با سرعت بیشتری مورد پیگیری قرار گیرد و نتایج آن برای مردم دو کشور مشهود باشد.

احداث راه‌آهن خواف- هرات

مشاور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با تاکید بر اینکه تفاهم‌نامه‌های میان مقامات دو کشور همه ابعاد اقتصاد را در نظر می‌گیرد، گفت: یکی از تفاهمات اساسی میان دو کشور در گذشته بحث احداث راه‌آهن خواف- هرات بود که تا ایستگاه روزنک اهدایی ایران است و عملیات روی مسیر روزنک تا هرات توسط افغانستان آغاز شده است؛ همچنین استفاده از کریدور واخان یکی از مسایل اصلی است که در این سفر روی آن بحث شد.

جوانمرد قصاب درباره میزان تبادلات تجاری میان دو کشور، اظهار کرد: یکی از مسائل اساسی که درباره کشور افغانستان مشاهده می‌کنیم، اقتصاد واقعی در این کشور است؛ با توجه به خروج اشغالگران از افغانستان، حبابی که ناشی از حضور آنها در اقتصاد بود، ترکید و الآن تجارتی که در افغانستان انجام می‌شود ناشی از سرمایه واقعی این کشور است. برای اینکه بتوانیم بازاری را گسترش دهیم نیاز داریم تا درآمدهای ملی در آن بازار افزایش یابد و خلق ثروت در آن ایجاد شود که یکی از مباحث اساسی که در این سفر پرداخته شد، موضوع انتقال دانش فنی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تسهیل تولید با ایجاد شرکت‌های مشترک در افغانستان است.

وی ادامه داد: هرچه درآمد ملی و سرانه درآمد مردم افغانستان افزایش یابد، مطمئناً تجارت افزایش پیدا می‌کند؛ این موضوع زمان‌بر است اما از آنجایی که در این سفر طرفین آسایش مردم دو کشور و بهبود وضعیت مردم افغانستان مورد نظر است، به‌زودی اتفاقات خوبی در روابط تجاری دو کشور به ویژه در افغانستان خواهد افتاد.

هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری تبادلات تجاری ایران و افغانستان

مشاور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان درباره هدف‌گذاری تجاری ۵ سال آتی میان ایران و افغانستان گفت: آن‌طور که وزیر صنعت و تجارت افغانستان اعلام کرده در یک بازه ۳ تا ۵ ساله تجارت میان ایران و افغانستان از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار موجود به حدود ۱۰ میلیارد دلار واقعی خواهد رسید؛ پیش‌تر این رقم تا ۳ میلیارد دلار نیز رسیده بود، اما می‌خواهیم در بازه اعلام شده حجم تبادلات تجاری دو کشور را به رقم مذکور برسانیم؛ البته مطمئناً متغیرهای زیادی از جمله لزوم افزایش تولید در کشور افغانستان در این زمینه وجود دارد.

آغاز به کار کنسرسیوم سه جانبه ایران، چین و افغانستان در حوزه ترانزیتی

جوانمرد قصاب درباره کریدور چین- افغانستان - ایران نیز تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که ایران مورد نظر دارد و با دو کشور به ویژه با مقامات افغانستان به بحث گذاشت و به نتیجه رسیده است، استفاده از ظرفیت سایر کشورها در این مسأله است؛ مطرح کردن کریدور واخان و استفاده از خطوط ریلی و ترانزیتی از مسیر کشورهای ایران و افغانستان، دسترسی به آب‌های آزاد و مسیر دسترسی به اروپا، از مسائلی است که چینی‌ها نیز نسبت به آن نظر مثبت داشتند و به‌زودی کنسرسیوم ۳ جانبه ایران، چین و افغانستان در حوزه مسائل ترانزیتی آغاز به کار می‌کند و پس از طرح مباحث مربوطه بتوانیم ظرف یک سال آینده با آغاز روند ترانزیتی شاهد تحقق این کریدور باشیم.

وی درباره تقاضای معاون نخست‌وزیر حکومت افغانستان از وزیر امور خارجه ایران درباره گسترش مبادلات تجاری دو کشور از مسیر بندر چابهار، گفت: صبح پنجشنبه (روز گذشته) هیأت افغانستانی بازدیدهای خوب، جامع و تخصصی از مناطقی از کشور نظیر چابهار داشتند که حاکی از عزم این هیأت است. با امضای تفاهم‌نامه‌های میان دو کشور شاهد گسترش ترانزیت از مسیر چابهار- میلک- ماهیرود- دوغارون به افغانستان خواهیم بود.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان تاکید کرد: ایران اعلام آمادگی کرد که ظرفیت‌های بندری، امکانات گمرکی، تسهیل در روابط تجاری و استفاده از امکانات منطقه آزاد را در اختیار افغانستان قرار دهد و قرار شد در کمیته مشترک اجرایی میان دو کشور این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد.

پنجشنبه شب ۱۸ آبان ماه نشست امضای اسناد تفاهم نامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و افغانستان با حضور محمد علی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست وزیر طالبان در تهران برگزار و ۵ سند تفاهم‌نامه‌های همکاری اقتصادی میان دو کشور امضا شد.

کد خبر 68735

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =