سخنگوی کمیسیون تلفیق: عرضه پتروشیمی‌ها در بورس کالا متوقف نشده است

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا به هیچ عنوان حذف نشده ، اما برای مازاد محصولات پتروشیمی در بورس تکالیفی تعیین شده است.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم‌نیوز، محسن زنگنه در گفت‌وگویی در خصوص عرضه پتروشیمی‌ها خارج از بورس اظهار داشت: موادی که مجلس در زمینه عرضه پتروشیمی‌ها در برنامه به تصویب رساند براساس اسناد بالادستی و قانون حمایت از صنایع زیر مجموعه نفت و گاز بود.

وی ادامه داد: در برنامه مصوب شد که محصولات کارخانجات پتروشیمی در بورس عرضه شود البته یک بخش از این محصولات در بورس خریدار ندارد یعنی اینها روی دست می ماند و شرکت های پتروشیمی همه محصولات خود را به بورس نمی دهند لذا ما در مصوبه مذکور گفتیم که محصولاتی که شرکت ها به بورس نمی دهند و یا محصولاتی که امکان فروش و بازاریابی آنها چه در صادرات و چه در بورس وجود ندارد، طی قراردادهای دراز مدت به کارخانجاتی داده شود که مواد اولیه این کارخانجات از مواد پتروشیمی تشکیل می شود.

زنگنه تصریح کرد: بسیاری از کارخانجات موفق نمی شوند که محصولشان را از بورس تامین کنند چراکه در این بخش محدودیت وجود دارد لذا این محصولات کم بوده و به این کارخانجات نمی رسد همچنین پیش تر کارخانجات مجبور بودند از طریق دلال ها و با قیمت بسیار بالایی این محصولات را تهیه کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان داشت: در این شرایط سوال این است که وقتی به پتروشیمی ها یارانه داده می شود و آنها نمی توانند محصول خود را در بورس به فروش برساند، چرا نباید سازوکار دیگری برای این موضوع در نظر بگیریم ؟ بنابراین ما در این بخش نه تنها تکلیف نکردیم که اجازه دادیم که پتروشیمی ها به طور مستقیم با شرکت هایی که در صنایع پائین دستی متقاضی این محصولات هستند، قرارداد لازم را منعقد کنند.

زنگنه با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان عرضه پتروشیمی ها در بورس کالا حذف نشده و ما تنها برای مازاد محصولات پتروشیمی در بورس تکالیفی را تعیین کردیم، اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات صنایع پائین دستی پتروشیمی قابلیت سرمایه گذاری ندارند، آن هم به این دلیل که تامین خوراک برای آنها در هاله ای از ابهام قرار دارد لذا ما به جهت رونق تولید این موضوع را در مجلس به تصویب رساندیم.

کد خبر 68920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =