اوجی: ۷۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز نهایی شد

وزیر نفت گفت: ۱۸۲ طرح نیمه‌تمام و کلیدی به ارزش ۷۶ میلیارد دلار در حوزه صنعت نفت و گاز از ابتدای دولت سیزدهم نهایی شده که از این بین ۱۳۲ طرح به ارزش ۲۸.۵ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش روز شنبه اگزیم‌نیوز، جواد اوجی جمعه شب در نمایشگاه روایت پیشرفت در قم، افزود: همچنین در این مدت تکمیل و بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی با اعتباری افزون بر ۵.۳ میلیارد دلار نهایی شد و ۷۰ درصد گاز ایران معادل ۴۳ میلیون مترمکعب در میدان مشترک پارس جنوبی تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: هم اینک ایران ۱۵ میلیون مترمکعب گاز توسط شرکت‌های داخلی از میدان مشترک پارس جنوبی استخراج می‌کند و تا پایان امسال ۲۸ میلیون مترمکعب از گازهای مشتعل جمع‌آوری و صرف استفاده در صنایع خواهد شد.

تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت از میادین مشترک

اوجی با بیان اینکه از بین ۱۸ میدان نفتی و گازی مشترک هیچکدام بلاتکلیف نیست، گفت: ۵۰۰ هزار بشکه از نفت تولیدی روزانه کشور از میادین مشترک تامین می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری ۵ میلیون تن به ظرفیت تولیدات محصولات پتروشیمی افزوده شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه رشد اقتصادی صنعت نفت و گاز ایران در ۶ ماهه امسال ۱۹.۸ درصد بوده است، تصریح کرد: روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب بنزین یورو ۵ در سطح کشور تولید و وارد مدار مصرف می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموع ذخایر نفت و گاز ایران با برآورد حدودی بیش از ۲۰ هزار میلیارد بشکه در رتبه اول است، ادامه داد: صنعت نفت و گاز ایران بعد از انقلاب اسلامی کاملا بومی شده و در این صنعت حتی یک مستشار خارجی وجود ندارد.

اوجی گفت: قبل از انقلاب فقط ۲ پالایشگاه و پتروشیمی در ایران وجود داشت در حالی که هم‌اکنون حدود ۱۰۰ پالایشگاه گازی و پتروشیمی داخل مدار است.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز ۹۸ درصد شهرها و ۸۲ درصد روستاها از شبکه گاز برخوردار هستند، یادآور شد: توسعه و ویژگی‌های شبکه گازرسانی در ایران در کمتر کشوری وجود ندارد.

۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی ایران بومی است

اوجی با تاکید بر اینکه امروز عمده صنایع بزرگ کشور به شبکه گازرسانی متصل است، گفت: حفاری میادین گاز و نفت ایران افزون بر ۶ هزار متر مربع است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد تجهیزات پتروشیمی ایران ساخت داخل است، تصریح کرد: صادرات محصولات پتروشیمی ایران طی سال گذشته افزون بر ۱۴ میلیارد دلار بوده است.

احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای پویایی صنعت نفت و گاز

وزیر نفت گفت: ایران با احداث پالایشگاه‌های فراسرزمینی و بازسازی و نوسازی آنها در حال پویایی صنعت نفت و گاز ایران و همچنین کشورهای هدف و تحریم شده است.

وی با بیان اینکه در زمان روی کارآمدن دولت سیزدهم بیش از ۸۷ میلیون بشکه از میعانات گازی ایران و ۲۵ میلیون بشکه نفت بر روی دریا معطل مانده بود، گفت: هم اکنون روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در کشور تولید می‌شود و تولید نفت خام در دولت سیزدهم نسبت به سال ۱۴۰۰ افزون بر ۵۵ درصد رشد کرده است.

وزیر نفت ادامه داد: حتی یک بشکه نفت و میعانات گازی بلاتکلیف در روی آب وجود ندارد و برای هر مقدار تولید، مشتری داخلی و خارجی وجود دارد.

کد خبر 68982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =