فرزین: به فنرهای خیالی جهش ارز توجهی نکنید/ تعدیل انتظارات تورمی را با سیاست تثبیت

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه دشمنان برای ایجاد اخلال در اقتصاد کلان و بازار ارز ایران عملیات روانی را در دستور کار قرار داده‌اند، تاکید کرد که فعالان اقتصادی به فنرهای خیالی جهش نرخ ارز توجهی نکنند.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، محمدرضا فرزین صبح امروز (دوشنبه) و در مراسم افتتاحیه دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، افزود: درباره ارز عده ای هر روز انتظارات منفی ایجاد می کنند. در خصوص ارز تیم عملیاتی روانی در بیرون از کشور مستقر است و می دانند با عملیات روانی می توانند بازار ارز ما را دچار اخلال کنند.

وی با اشاره به روایت رسانه های معاند از مصاحبه های مقامات آمریکایی و غیره اظهار داشت: یک فنر مجازی درست کرده اند و یک روز می گویند که در اردیبهشت یا شهریور یا آخر سال یا ابتدای سال آینده فنر آن درخواهد رفت که هدف از این اقدام بالا بردن انتظارات تورمی است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه نمی توانیم بخشی از تحولات مثبت اقتصادی کشور را بگوییم، تصریح کرد: اگر تحولات مثبت را بگوییم، دشمنان علیه ما دست به عملیات روانی و عملیاتی خواهند زد. در حال حاضر منابع ارزی ما در شرایط خوبی است و تسلط خوبی هم بر بازار ارز داریم.

فرزین گفت: طی روزهای اخیر توافقات بسیار خوبی با وزارت صمت و شهرداری تهران برای واردات خودروهای برقی داشتیم زیرا که منابع ارزی ما در شرایط خوبی است؛ ما این منابع را برای توسعه کشور و زیرساخت ها خرج می کنیم ولی آن را مفت خرج نمی کنیم.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد که هیچ فردی درباره بازگشت ارز مستثنی نیست زیرا که ارز کالایی عمومی است و همه ارز باید به کشور برگردد. این موضوع بخشی از سیاست تثبیت ماست.

وی همچنین از کاهش نرخ رشد نقدینگی از بالای ۴۰ به ۲۶ درصد خبر داد و افزود: انتظارات تورمی خود را با سیاست تثبیت تعدیل کنید و به فنرهای خیالی توجهی نکنید.

فرزین در سخنرانی خود در دهمین همایش بانکداری الکترونیک درباره استفاده از خدمات هوش مصنوعی در خدمات بانکداری گفت: هوش مصنوعی با استفاده از داده ها و اطلاعات می تواند به ما در بحث حکمرانی کمک کند. براساس رهنمود رهبر معظم انقلاب، ایران باید ۱۰ کشور نخست استفاده از هوش مصنوعی باشد.

وی زیرساخت های کشور در حوزه نظام های پرداخت خوب و پیشرفته توصیف کرد و اظهار داشت: ۹۷ درصد نظام پرداخت در کشور ما الکترونیک است که این موضوع باعث تعجب بسیاری از بانکداری مرکزی مختلف شده است.

رییس شورای پول و اعتبار اظهار داشت: در حال حاضر و با استفاده از قانون چک ۹۰ درصد از چک ها صیادی شده که تاثیر زیادی بر قابل اعتماد شدن فضای تجارت داشته است. در سال گذشته به طور میانگین روزانه یک نفر بابت چگ برگشتی زندانی شده و اعتماد به چک بازگشته است.

رییس کل بانک مرکزی اقدام خوب دیگر در حوزه بانکداری الکترونیک را احراز هویت غیرحضوری عنوان کرد و گفت: بانک ها هم سرمایه گذاری خوبی در این مسیر انجام داده اند که باید ادامه پیدا کند.

تفکیک ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری از شخصی

فرزین اعلام کرد که در سال  ای اخیر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری از شخصی تفکیک شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب متعلق به اشخاص حقوقی و ۱۰ میلیون حساب نیز متعلق به افراد حقیقی بوده است.

وی تصریح کرد که تفکیک حساب های شخصی از تجاری، کمک خوبی به بانک مرکزی برای مبارزه با پولشویی داشته است.

رییس کل بانک مرکزی خواستار آسیب شناسی نظام بانکی و استفاده از هوش مصنوعی در حوزه نظارت بانکی شد و افزود: ما در بحث نظارت در حوزه قوانین و مقررات دچار مشکل هستیم که این موضوع یکی از معضلات نظام بانکی ماست.

فرزین اظهار داشت: اگر بتوانیم نظارت دقیقی بر بانک ها و گردش پول داشته باشیم، بسیاری از نوسانات در عرصه اقتصادی کشور کنترل خواهد شد. پول یک کالای عمومی است و خصوصی نیست لذا در مراودات با دیگر کشورها پول ما از کشور خارج می شود که نظارت دقیقی بر روی وجود نداشته و بسیاری از مشکلات ما نیز ناشی از عدم اجرای مقررات و نظارت است.

وی با اشاره به اهمیت موضوع تولید آمار و اطلاعات اظهار داشت: داده های تولید شده باید ابزاری برای سیاست گذاری خوب و پیش بینی پذیری آینده باشد ولی در حال حاضر این آمار به ما کمکی نمی کنند زیرا به روز نبوده و مبتنی بر اطلاعات گذشته است.

رییس شورای پول و اعتبار پیش بینی پذیر کردن اقتصاد را از جمله اولویت های بانک مرکزی برشمرد و خاطرنشان کرد: در دهه ۹۰ اقتصاد کشور با تکانه های مختلفی روبه رو بودیم و اگر قدرت سیاست گذاری و کنترل پذیری ما بیشتر بود، بسیاری از این تکانه ها قابل کنترل بود.

رییس کل بانک مرکزی ابراز امیدواری کرد که همایش بانکداری الکترونیک با برگزاری پنل های تخصصی خود بتواند توصیه ها و پیشنهاداتی را برای استفاده بانک مرکزی و تولید محصولات نظام بانکی ارائه کند.

فرزین همچنین در ابتدای سخنان خود با اشاره به نسل کشی مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی گفت: این ظلم قابل تحمل نیست و امیدواریم که این نسل کشی هرچه سریعتر پایان یابد.

کد خبر 69050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =