نام همایش بانکداری الکترونیک به «بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» تغییر کرد

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد: با توجه به گذار از بانکداری الکترونیک به سمت نسل چهارم بانکداری در طول ده سال برگزاری همایش، عنوان همایش از سال آتی به «بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» تغییر می‌کند.

به گزارش اگزیم نیوز از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، پیمان قربانی شامگاه سه شنبه بیانیه اختتامیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را قرائت کرد.

وی با بیان اینکه در بانکداری هوشمند حوزه‌های خلق ارزش از داده با استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دامنه وسیعی را شامل می‌شود، افزود: حوزه‌هایی نظیر بازاریابی و ارتباط با مشتری، امنیت، پرداخت مدیریت ریسک تنظیم‌گری و تحت تأثیرفناوری‌های کلان داده دستخوش تحولات چشمگیری شده‌اند به نحوی که گذار به بانکداری هوشمند و داده‌محور، یک ضرورت برای بقای بانکداری سنتی محسوب می‌شود.

دبیر علمی همایش بانکداری الکترونیک اظهار داشت: پژوهشکده پولی و بانکی در راستای هم‌اندیشی و بهره‌گیری از نقطه نظرات اندیشمندان، محققان و خبرگان نظام بانکی همایش امسال را به موضوع «گذار به بانکداری هوشمند» اختصاص داد.

وی اعلام کرد: در دو روز همایش بانکداری الکترونیک در مجموع ۱۶ نشست تخصصی، ۱۳ کارگاه علمی- آموزشی و ۲۴ کارگاه معرفی محصول با حضور صاحبنظران و کارشناسان حوزه بانکداری و نظام‌های پرداخت برای مخاطبان همایش تشکیل شد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی خاطرنشان کرد: در دهمین دوره همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در مجموع ۲۰۲ مقاله توسط اساتید، دانشجویان و کارشناسان به دبیرخانه همایش ارسال شد که از این میان ۳۰ مقاله توسط کمیته داوران همایش مورد تأیید قرار گرفت و در دو روز همایش، ۱۸ مقاله طی ۶ نشست علمی ارائه شد.

قربانی گفت: براساس جمع‌بندی مباحث کارشناسی چکیده‌ای از نتایج کلیدی و دستاوردهای علمی در زمینه تحقق بانکداری هوشمند درکشور در سه حوزه کلی قابل ارائه است.

وی ادامه داد: حوزه تجربه مشتری، اعتبار سنجی و امنیت پرداخت؛ درس آموخته‌ها و تجارب جهانی در خصوص تحول مدل‌های اعتبارسنجی در کنار عملکرد نظام اعتبارسنجی فعلی در داخل کشور حاکی از ضرورت گذار از مدل‌های سنتی به سمت مدل‌های مبتنی برهوش مصنوعی است. بهره‌گیری از مدل‌های هوشمند اعتبارسنجی مشتریان نقش بسزایی در مدیریت ریسک اعتباری در شبکه بانکی ایفا می‌کند.

قربانی اظهار داشت: چالش اصلی در بانکداری هوشمند به موضوع امنیت، کیفیت و یکپارچگی داده‌ها بر می‌گردد؛ یادگیری ماشینی درصورتی می‌تواند کارایی و اثربخشی بالایی داشته باشد که داده‌های ورودی آن از حیث خطر دستکاری مصون باشد لذا توجه به بحث حکمرانی داده از الزامات تحقق بانکداری هوشمند به شمار می‌رود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی تاکید کرد: سامانه‌های برخط کشف تقلب و پولشویی با استفاده از فناوری‌های داده‌کاوی و یادگیری عمیق قادر هستند تا با استخراج الگوهای مالی مشتریان نسبت به تراکنش‌های مشکوک اعلام هشدار کنند. توجه به استانداردها و الزامات امنیتی نظیر دسترس پذیری و رمزنگاری داده احراز هویت مشتری، امضای دیجیتال و ... برای حفاظت از داده‌های مشتریان و حفظ حریم خصوصی ضرورت دارد.

وی درباره حوزه تنظیم‌گری هوشمند و فناورهای نوین‌مالی هم گفت: فناوری‌های نوین در حوزه تنظیم‌گری باعث خواهد شد تا فرآیند نظارت از حالت پسینی به حالت پیشینی تبدیل شده و نظارت فعالانه بر ریسک تطبیق امکان پذیر شود؛ بکارگیری روش‌های نوآورانه مبتنی بر هوش مصنوعی در حوزه نظارت احتیاطی خرد و کلان می‌تواند در شناسایی و پیشگیری از ریسک‌های کلان اقتصادی و مالی مفید باشد.

قربانی در ادامه به موضوع تنظیم‌گری فناوری‌های نوین مالی در بانکداری هوشمند پرداخت و اظهار داشت: این موضوع نیازمندهماهنگ‌سازی بین نهادی و تدوین سیاست‌های یکپارچه در راستای بسترسازی و توسعه رگ تکها و ساپ تک‌ها و نیز سندباکستنظیم‌گری کسب و کارهای نوآورانه است.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی درباره حوزه زیست بوم امور مالی غیر متمرکز (دیفای) و رمزارزها نیز گفت: نظر به مزایایزیست بوم امور مالی غیر متمرکز (دیفای) در حوزه کاهش هزینه‌ها، بهبود شفافیت و امنیت و از همه مهمتر شمول مالی، توانایی تعامل با زیرساخت‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) ضرورتی انکارناپذیر در آینده صنعت خدمات بانکی محسوب می‌شود.

وی اطهار داشت: با توجه به محدودیت‌های موجود در زمینه دسترسی آحاد اقتصادی به تسهیلات خرد در کوتاهترین و مناسبترین زمان ممکن ضرورت دارد بستر فعالیت و توسعه لندتک‌ها از طریق تدوین چارچوب‌های لازم فراهم شود.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی اعلام کرد: با توجه به گذار از بانکداری الکترونیک به سمت نسل چهارم بانکداری در طول ده سال برگزاری همایش، عنوان همایش از سال آتی به «بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت» تغییر می‌کند.

کد خبر 69110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =